Kurban Bayramı boyunca nereyse günde bine yakın kaza meydana geldi ve ortalama 1500 kişi yaralandı. Kural ihlalleri devam ediyor.

İçişleri Bakanlığının raporlarına göre, gidiş ve dönüş günlerinde trafik yoğunluğuna bağlı olarak daha fazla kaza meydana gelmiş.

Rapora göre Kurban Bayramı tatili boyunca 3 bin 913 trafik kazası meydana geldi. Bu kazalarda olay yerinde maalesef 44 vatandaşımız hayatını kaybetti; 6 bin 370 vatandaşımız da yaralandı. Kazalarda 54 ayrı trafik kuralının ihlal edildiği görülüyor. Bunların %48.1’i hız ihlali, %18.5’i şerit izleme/değiştirme, %14.9’i geçiş önceliği, %3.7’si dönüş kuralları, %1.8’i arkadan çarpma ve %13’ü diğer ihlallerdi.

Kurban Bayramı tatilinde trafik kazalarındaki can kayıplarının 18'i yerleşim yeri içinde; 26’sı yerleşim yeri dışında meydana gelmiş. Kurban Bayramı tatilinde, 30-35 km aralıklarla radar uygulaması yapılan otoyollarda ölümlü trafik kazaları çok daha az yaşanmış.

Hız sınırı 140 olan otoyollarda can kaybı yok. Hız sınırının 130 olduğu otoyollarda ise maalesef 2 vatandaşımız hayatını kaybetmiş. Radar uygulamasının daha seyrek olduğu, hız sınırının 50 ila 80 km arasında değiştiği yerlerde maalesef 22 vatandaşımız, hız sınırının 90 ila 110 km arasında değiştiği yerlerde ise maalesef 20 vatandaşımız hayatını kaybetmiş.

Can kayıplarının 14’ü motosiklet kazalarında meydana gelmiş. Bayramın son günü İzmir’de meydana gelen trafik faciasında ise sürücünün ehliyetine alkollü araç kullanmaktan üç defa el konmuş. Kaza geliyorum demiş.

Kazaların meydana geliş şekillerinin neredeyse yarısını hız ihlali oluşturuyor. Yola çıkanlarının bir an önce varma hevesi, arabasına ve direksiyonuna güvenmesi oluşturuyor. Oysa hangi araç olursa olsun dört tekerleğin üzerinde gidiyor. Trafik kurallarının başında da takip mesafesi geliyor. Öndeki araca metre cinsinden hızın yarısı kadar yaklaşmak gerekiyor. Ancak tampon tampona gidenler az değil. Eskiler araban ne olursa olsun altından hava geçiyor lafını boşuna dememişler. Rutin trafik kontrollerinde de kesilen cezaların başında hız ihlalleri geliyor. Arabalar epey akıllandı. Artık tabela okuma yeteneğini de yüklemekte yarar var. Yoksa direksiyondakileri akıllandırmak kolay değil.

Makas atanlar da kazalara sıklıkla neden oluyor. Şerit değiştirmeler ne yazık ki kazalarda ikinci sırayı alıyor. Trafik magandası olarak adlandırılıyor bunlar. Yollarda kamera sayısını artırmak ve arabalara ihlale engel olacak yetenek yüklemekte yarar var.

Motosiklet sayısına bağlı olarak motosikletlerin neden olduğu kazalar da sürekli artıyor. Ölümlü motosiklet kazalarında da ihmaller az değil. Kaskların sağlıklı bir şekilde takılmaması, güvenlikli kıyafet giyilmemesi motosiklet kazalarında can kayıplarını artırıyor.

Hazırlanan kanun teklifinde trafik cezaları kat be kat artacak. İnşallah faydası olur. Yoksa kayıpların telafisi imkansız.