İçişleri Bakanlığının raporuna göre yine yollar kan gölüne döndü.

Milletin bir an önce varayım diyerek çıktığı yollarda çok sayıda trafik kazası meydana geldi. Daha dönüşü de var tatilin. Allah korusun. Yola çıkanlara akıl ve zihin açıklığı versin.

Bayram tatilinin ilk 3 gününde (Cumartesi, Pazar ve Pazartesi) maalesef 27 vatandaşımız hayatını kaybetti. 3.619 vatandaşımız ise yaralandı.

Bir yandan da ekipler denetimlerini yoğunlaştırıyor ama faydası yok gibi görünüyor. Dokuz günlük Ramazan Bayramı Tatilinde Emniyet ve Jandarma Trafik Ekiplerinin yaptığı denetimlerde bayram tatilinin 3. günü 31 Mart 2025 Pazartesi günü 528.654 araç denetlendi. 27.387 araca hız ve radar işlemi, 29.616 araca ise diğer işlemler yapıldı. Özetle 528 bin araçtan yaklaşık 58 bin araca ceza kesildi. Bunların yaklaşık yarısı aşırı hızdan ceza yedi.

Yolları iyileştirmek, arabaları son model yapmak kazaları ne yazık ki azaltmıyor. Kurallar da geliştirildi. Cezalar caydırıcı düzeylere çekildi ama nafile. Bu bayramın da da ilk üç gününde yine onlarca insanımız trafik kazalarında hayatını kaybetti.

Bayram gününde dahi bu kadar çok kaza meydana gelmesi ve çok sayıda vatandaşımızın hayatını kaybetmesi son derece düşündürücü bir sonuçtur. İnsanımızın ruh hali kazalarda biraz daha belirginleşmektedir sanki.

Kazaların meydana geliş sebepleri irdelendiğinde çok çarpıcı sonuçlar ortaya çıkmaktadır. Genelde insan kaynaklı kazalarda dikkatsizlik başta olmak üzere çok sayıda ihmal kazalara neden olmaktadır.

Kazaların en önemli sebebi olarak hız körlüğü gösterilmektedir. Direksiyon hâkimiyetinin kaybolduğu hız limitlerinin aşılması durumlarında, hız körlüğü adı verilen sorun ortaya çıkmaktadır. Takip mesafesinin de ihlal edildiği, aşırı hız yapılan durumlarda araç kontrolü güçleşmekte, istenilen mesafede durmak imkânsız hale gelmektedir. Yollarda belirtilen hız limitleri açık hava ve sakin trafik seyri için geçerlidir. Oysa trafiğin yoğunlaştığı, havanın yağışlı olduğu durumlarda hız limitleri daha da düşük olmalıdır.

İnsanın direksiyon hâkimiyetini kaybetmesinin başında dikkatsizlik geliyor. Dikkatsizlik ve kuralları ihlal etme, bütünüyle insanın yetişmişliği ve kuralların birebir uygulanmasındaki yetersizliklerle ilişkili görünüyor. Avrupa’da çalışan vatandaşlarımız binlerce kilometre yapıp Türkiye’ye gelinceye kadar doğru dürüst ceza yemezken, ülkemizde ne yazık ki trafik kurallarını rahatlıkla ihlal edebiliyorlar. Bunun altında trafik kurallarının uygulanmasındaki yetersizlikler geliyor. Son zamanlarda ortalama hız kontrolleri işe yaramaya başladı ama sadece belli güzergâhlarda var.

Arkadan çarpmalı kazaların başında araç takip mesafesini ihlal etme gelmektedir. Diğer yandan, sürücüler bir an önce varma hırsıyla şerit değiştirerek yol alırken kazaları artırmaktadır.

Yolların iyileştirilmesi kazaları önlemekten uzak görünmektedir. Kazaları önlemede, sürücülerin iyileştirilmesi, kurallara uyum ve sürüş hâkimiyetinin geliştirilmesi daha öncelikli olmalıdır. Ehliyeti bakkaldan almıyoruz. Üstelik aracı ehliyet kullanmıyor.