Son günlerde Çanakkale'nin en önemli gündem maddelerinin başında 'Çanakkale büyükşehir olmalı' mı geliyor...

Buna bilen de yorum yapıyor bilmeyen de. Hatta hiç büyükşehir de yaşamayanlar da tartışmaya katılıyor. Yorumların çoğu da siyasi bakış açısı ile yapılıyor. Büyükşehir olursa hangi parti belediye başkanı çıkarır, olmasa hangi parti adayı başkan olur kısmını siyasetle uğraşanlara bırakarak, daha önce yaşadığım ilde bu aşamayı yaşayan biri olarak vatandaşlara artı ve eksi yönlerini aktaracağım.
Türkiye'de tüm sınırları belediye içine alınan pilot bölge olarak ilk defa İstanbul ve Kocaeli seçildi 2004 yılında. O dönemde ben de Kocaeli'de görev yapıyordum. Büyükşehir öncesi ve sonrasını yaşayıp haberleştirdiğim için avantaj ve dezavantajlarını gördüm.
En büyük avantajlarından biri irili ufaklı tüm belediyelerin kapatılması oldu. 38 belediye 12'ye düşürülerek tüm mal varlıkları büyükşehre devredildi. Bazı belediyeler arasındaki mesafe araçla 5 dakika bile sürmüyordu. Çoğu  borç batağındaydı ve hizmet de veremez duruma gelmişlerdi.  
Çanakkale'de bu şekilde çok sayıda belediye var. Mesela Çanakkale ile birleşen Kepez Belediyesi'nin bir kapanması ve Çanakkale Belediyesi'ne bağlanması gerekiyor. Kapanması gereken birçok belde belediye var bu kentte.
Özellikle köylere çok iyi yatırımlar yapıldı. Köy yolları otoban gibi yapıldı. Köy meydanları tamamen parke yapılarak, oyun grupları konuldu. Köy fırınları bile yapıldı. Hiç suyu ve altyapısı olmayan köylere su getirilerek altyapısı yapıldı. Köy konakları yapıldı. Büyükşehir için köyler de oy kullanacağı için belediye buralara hizmet götürmek zorunda.
Çanakkale'nin birçok köyüne gittim. Yollar köstebek yuvası gibi, meydanlar çamur içinde altyapı berbat.  Büyükşehir olursa Çanakkale'nin köyleri de bundan olumlu şekilde yararlanacak.
Merkez ilçedeki değişim de çok hızlı olmuştu. Özellikle ulaşım alanında hızlı bir çalışma yapıldı. Kalabalık olan merkez ilçe İzmit'te adım başı ışık vardı. Hemen hepsi kaldırılarak battı-çıktı, yapıldı ve yollar çift şeride dönüştürüldü.  Belediyenin birçok birimi yönetim binasından ayrı kentin değişik yerlerine yapılarak bu bölgelerde de hareketlilik kazandırıldı.
Büyükşehir olması durumunda Çanakkale'ye deha fazla ödenek geleceği için merkez ilçenin bundan daha iyi yararlanacak kuşkusuz. Şu anda kentin en büyük sorunu olarak ulaşım göze çarpıyor. Adım başı trafik ışıkları bulunuyor. Herkesin trafik ışıklarını kaldırdığı dönemde Çanakkale'de ışık sayısı daha da artıyor. Bazı ışıklar arasında araçla bir dakika bile sürmüyor. Yayalar için bile trafik ışıkları konuldu. Oysa bunun yerine üst geçit yapılması gerekiyor. Kasabalarda bile üst geçit bulunurken, Çanakkale'de ne alt geçit ne de üst geçit bulunuyor. Trafik için de aynı şey geçerli. Trafiği rahatlatacak battı-çıktı ve köprülü kavşakta da yer almıyor. Üniversite önünde ve Kepez'de yapılanlar da karayolları yaptı, belediye yapmadı. 
Çanakkale'nin büyükşehir olması her yönüyle kenttin en uzak noktasında yaşayan vatandaşa da hizmetin götürmesi anlamına geliyor. Karşı görüş siyasi düşüncedir ve küçük olsun benim olsun hesabı yapılıyor.
Sonuç olarak Çanakkale'nin bir an önce büyükşehir olması gerekiyor, yoksa kentin bu olumsuz görüntüsü yıllarca sürecek.