İnsanlar artık sanal alanlarda yaşıyor denebilir. Sosyal medyada geçirilen zamanlar her geçen gün artıyor. Sanal medya araçları çoğaldığı gibi yapay zekâ desteğiyle de insanları kendilerine bağımlı hale getirmenin, alanları büyütmenin hesabını yapıyorlar.
Eskiden iletişim aracı olarak Hotmail’in Messenger’ı vardı. ICQ diye bir chat programı vardı. Bilgisayar dışında kullanımları mümkün değildi. Yine internet kafeler vardı. Boş bilgisayar bulmak mümkün değildi. Günümüzde sosyal medya cep telefonlarına girdi. Bir yerde herkesin elinde, cebinde sosyal medya araçları var artık.
LinkedIn, 2002'de Reid Hoffman tarafından geliştirilmiş ve 750 milyondan fazla kullanıcısı bulunuyor. İş bağlantıları, ilan başvuruları, makale paylaşımları ve sektör güncellemeleri için kullanılıyor.
En fazla kullanıcısı olan Facebook, 2004'te Mark Zuckerberg tarafından kurulmuş ve 3 milyara yakın kullanıcı bulunuyor. Arkadaş bağlantıları, fotoğraf-video paylaşımı, gruplar ve etkinlikler dışında pek işe yaramasa da son zamanlarda satış ağırlıklı reklam alıyor.
YouTube, 2005'te Steve Chen, Chad Hurley ve Jawed Karim tarafından kurulmuştur. 2 milyardan fazla kullanıcısı bulunuyor. İnternetin devi Google tarafından geliştirilmiştir. Video yükleme, izleme ve paylaşım imkânı sunmaktadır. Markalar için video tabanlı etkileşimde lider olan YouTube, reklamlarla hedef kitleye ulaşmada ilk sıralarda yer alıyor. Neredeyse cep telefonlarının yarısında tıklama butonu bulunuyor. Sinema ve müzik alanında lider sayılır.
Twitter, 2006'da Jack Dorsey ve ekibi tarafından geliştirilmiş olup, 330 milyondan fazla abonesi bulunuyor. 280 karakterlik mesajlar, fotoğraflar ve videolar için retweet, hashtag, anket ve trendlerin kullanımında ön sırada bulunuyor. Türkiye’de siyaset dünyasının en çok kullandığı haber-medya kanalı olarak kabul edilebilir.
Pinterest, 2010'da Ben Silbermann, Paul Sciarra ve Evan Sharp tarafından oluşturulmuştur. Daha çok fotoğraf ve kısa film paylaşım platformuyla 450 milyondan fazla kullanıcısına görsel sunumlar yapmaktadır. Görsel sektörlerde (moda, dekor, yemek) ideal olan Pinterest, reklamlarla müşterilere erişmektedir.
Snapchat, 2011'de Evan Spiegel ve ekibi tarafından kurulmuştur. 300 milyondan fazla kullanıcısı bulunmaktadır. Kısa metrajlı foto-video ve hikayeler sunmaktadır. Gençlere hitap eden markalar için yaratıcı; sponsor lensler ve filtrelerle dikkat çekmektedir.
Twitch, 2011'de Justin Kan ve Emmett Shear tarafından başlatılan bir sosyal medya aracıdır. 140 milyondan fazla kullanıcısı bulunmaktadır. Oyun, e-spor, müzik ve sohbetler için odaları vardır. Canlı etkileşimde lider konumundadır.
TikTok, 2016'da ByteDance tarafından kurulmuştur. 1 milyardan fazla kullanıcısı bulunmaktadır. Müzik, dans ve yaratıcı içerikler için efektler, filtreler, kütüphane ve düetler sunmaktadır. Etkileşim gücü epey yüksektir. Douyin de 2016'da yine ByteDance tarafından geliştirilmiştir. 600 milyondan fazla kullanıcısı bulunmaktadır. TikTok'un Çin versiyonudur. Kısa videolar için efektler, filtreler, müzik ve düetler içerir.
On on beş yılda bütün dünya insanını kilitleyen araçlar şimdilik bunlar. Yapay zekâ Google’ın yerini almaya çalışıyor. Önümüzdeki günlerde daha fazlası çıkacak gibi görünüyor.