Memleketin yeni yetişenleri çok şanslı. Türkiye hem çocuk hem de gençlik bayramı olan ender ülkelerden biri.
Bugün Gençlik ve Spor Bayramı. Aynı zamanda Atatürk’ü Anma günü. Atatürk’ün çocuklara ve gençlere verdiği önemi Milli Bayramlarda açıkça görmek mümkün. İyi eğitim almış toplumlar dünyanın en güçlü toplumlarıdır. Bu meyanda ülkenin geleceği gençlere, ülkesi için didinen gençlere bağlıdır.
Cumhuriyetin ilk yıllarında, cephelerde vatanın mücadelesi için gençliğin adeta tükenmesi, öksüz bir kuşağı ortaya çıkarmıştı. Yaşlı nine ve dedelerinin elinde büyüyen gençlik, tarım kesiminde kıtlıklara rağmen büyük mücadelelerle, emek gücüyle üretmiş ve geleceğini kurtarmıştır. Emeğe dayanan bir geçim sistemi, ikinci kuşakta yavaş olmakla birlikte makina ve aletlerle tanışmış, daha geniş alanları işlemek suretiyle ticari üretim yapmaya başlamıştır. Bu kuşak da emeğini sakınmayan, alın teriyle kazanabilmeyi becerebilen bir kuşaktır. Emeksiz yemek olmaz atasözü geçmiş zamanda adeta yaşam felsefesi olmuştur gençliğin.
Zaman içerisinde yaşamın teknolojik donanımlarının insanı her geçen gün sarması, tembellik ve ataleti artırmaya başlamıştır. Ders çalışmak bile artık yatar vaziyette mümkündür. Online ortamlarda sunulan ders notları, televizyonda, bilgisayarda ve üniversitelerin web servislerinde görüntülü olarak anlatılmaktadır.
Gençlik teknolojiye o derece teslim olmuş durumdadır ki artık iki haneli dört işlemleri hesap makinasıyla yapmaktadır.
Tasarruf eskiden çok önemli olduğu halde, şimdiki gençliğin tanımadığı bir olgu. İhtiyaçlarını ve isteklerini ayırmakta güçlük çekiyorlar. Tüketimle ilgili reklam ve toplumsal baskılar tasarruf olgusunu unutturuyor.
Değer yargıları hızla değişiyor gençliğin. Bilgi ve kültür birikimine dayalı insani değerler şekilsel donanımlara teslim oluyor. Görüntüye eskiden de önem verirdi gençlik. Saçları uzatma, İspanyol paça pantolon giyme gibi modayı takipte çok geri kalmazdı. Ancak kültürüne ve geleneklerine bağlı şekilleri bir kenara bırakmazdı.
Gençlik özgün olabilmekte güçlük çekiyor. Bilişim çağı gençliği çok hızlı bir şekilde kendi sarmalı içine çekiyor. Sanal alemde daha fazla zaman geçiriliyor. Gençlik kendi değerlerini muhafaza etmekte zorlanıyor.
Gençlik günümüzde eğitim ve öğretimle ilgili çok daha geniş donanımlara sahip. Bilgiye ulaşmak, kendini ve toplumsal gelişimini ilerletmek için bütün dünya elinin altında. Sadece doğru bilgilere ulaşmak ve doğruyu uygulamak kalıyor geriye. Bir konuyu öğrenmek için kütüphaneye gitmesi bile gerekmiyor. Bu nedenle zamanını iyi değerlendirdiği takdirde kısa zamanda çok daha geniş bilgi birikimine sahip olabilir.
Okullarında eğitim zayıflamış olsa da, bilişim sistemlerini iyi değerlendirebilen gençler geleceğini daha iyi programlayabiliyor. Yüz yüze ve sanal ortamlarda çok daha geniş eğitim ve kendini geliştirme imkanları var artık. Geriye çalışmak kalıyor.