Çanakkale Belediyesi ve ÇOMÜ iş birliğiyle düzenlenen "Ortak Akıl Sürdürülebilir Ulaşım Çalıştayı"nda kentteki trafik yoğunluğu, otopark sorunu ve uzun vadeli ulaşım vizyonu masaya yatırıldı. Vali Doç. Dr. Ömer Toraman dahil çok sayıda yöneticinin katıldığı etkinlikte, ÇOMÜ Rektörü Erenoğlu üniversite-şehir iş birliğiyle ulaşım veri merkezi kurulacağını duyurdu. Belediye Başkanı Muharrem Erkek ise "Otomobili değil, insanı merkeze alan, yaya ve bisiklet odaklı bir ulaşım planımız olmalı" diyerek, şehrin karbon salımındaki yüksek riskine dikkat çekti ve çözümün akıllı sistemler ile mikromobilitede olduğunu vurguladı.
Çanakkale Belediyesi ve ÇOMÜ, kent içi trafik yoğunluğu ve otopark krizine bilimsel ve kalıcı çözümler bulmak amacıyla dev bir adım attı. "Ortak Akıl Sürdürülebilir Ulaşım Çalıştayı"nda, Çanakkale Valisi Doç. Dr. Ömer Toraman, Belediye Başkanı Muharrem Erkek, İl Emniyet Müdürü ve İl Jandarma Komutanı dahil kentin tüm kilit paydaşları bir araya geldi.
DoubleTree by Hilton Otel’de gerçekleşen çalıştaya, Çanakkale Valisi Doç. Dr. Ömer Toraman, Çanakkale Belediye Başkanı Muharrem Erkek, İl Jandarma Komutanı Jandarma Kıdemli Albay Cemalettin Akyüz, Çanakkale İl Emniyet Müdürü Ergün Dağıstanlı ve ÇOMÜ Rektörü R. Cüneyt Erenoğlu katıldı. Ayrıca Kırklareli Belediye Başkanı Derya Bulut, Çanakkale Barosu Başkanı Av. Ardahan Dikme, CHP İl Başkanı Levent Gürbüz, CHP Merkez İlçe Başkanı İbrahim Can Ergun, Kepez Belediyesi Başkan Vekili Davut Yalçın, Çanakkale Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Mehmet Ali Demir, Çanakkale Belediyesi CHP Grup Başkanvekili Bülent Şarlan, Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı Başkan Vekili Zülküf Memiş, ÇOMÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Evren Karayel Gökkaya, Çanakkale İl Gençlik ve Spor İl Müdürü Ömer Kalkan ile çok sayıda öğrenci katıldı.
Etkinlik, "Kent İçi Ulaşım ve Sürdürülebilirlik" ana başlığıyla açıldı. Saygı duruşu ve İstiklal Marşı’nın ardından, Çanakkale Belediyesi Ulaşım Hizmetleri Müdürü Pınar Karabacak, kapsamlı bir sunum yaptı. Sunumda özellikle kent içi trafik sıkışıklığı, otopark yetersizliği ve toplu taşıma sisteminin iyileştirilmesi gerekliliği detaylı verilerle aktarıldı.
Çalıştayda masaya yatırılan kilit konular şunlardı: Yaya öncelikli ulaşım ve toplu taşıma entegrasyonu. Akıllı duraklar ve mobil uygulama teknolojileri. Yeni nesil ulaşım araçlarının (mikromobilite) sisteme entegrasyonu. Trafik güvenliği, denetim ve akıllı sistemlerin kullanımı. Kırsal alanlar ve afet durumlarında ulaşım stratejileri.
Katılımcılar, sunum ve tartışma başlıkları üzerinden Çanakkale'nin mevcut ulaşım krizine yönelik somut önerilerini paylaşarak, kentin gelecekteki ulaşım haritasını şekillendirecek kritik kararların ilk adımını attılar.
Rektör Erenoğlu: “Çanakkalemiz yenilikçi projeler için çok uygun kent”
ÇOMÜ Rektörü R. Cüneyt Erenoğlu çalıştayda yaptığı konuşmada, “Üniversiteler, üniversitelerimiz yalnızca bilgi üreten kurumlar değil, aynı zamanda şehirlerin stratejik aklı konumunda uluslararası düzeyde ve ölçekte kurumlardır. Bugün Çanakkale'nin ulaşım sistemine yalnızca bugünün sorunlarıyla değil 2030 vizyonuyla 2050'li yılların vizyonuyla, perspektifle bakmak durumundayız. Bu noktada ulaşımı yalnız bir mühendislik, ulaştırma mühendisliği konusu olarak düşünmemek gerekli. Çanakkale Ulaşım Veri Merkezinin oluşturulması, anlık hareketlilik envanterinin güncel olarak hazırlanması ve yorumlanması analizi ile birlikte ulaşım simülasyon ve modelleme laboratuvarlarının oluşturulması konusunda kentimizle birlikte, belediyemizle birlikte çalışacağız. Bu noktada önemli olan üniversite, belediye ve sanayi kent işbirliklerinin akıllı ulaşım teknolojiyle birlikte hayata geçecek pilot uygulamaların kısa zaman dilimle gerçekleşmesi. Çanakkale’miz ölçek olarak bu tür yenilikçi projeler için çok uygun bir zemin, çok uygun bir kent. Üniversitemiz hem akademik kadrosu hem de araştırma altyapısıyla sonuna kadar bu değişimi veya dönüşümü inovasyonu destekleyecek” dedi.
Başkan Erkek: “Mesele yaşam kalitesini yükseltmek”
Çanakkale Belediye Başkanı Muharrem Erkek ise yaptığı konuşmada, “İyi ki üniversitemiz var. İyi ki üniversitelerimiz var. İyi ki akademisyenlerimiz, büyük insanlarımız var. Çünkü akademik bilgiye, uzmanlığa, her zaman her zamanki gibi çok ihtiyacımız var. Biz kentsel sürdürülebilir bir ulaşım planımızı da gelecekte tabii ki akademik bilgiyle ve uzmanlıkla ve katılımcı bir anlayışla hep birlikte planlayacağız. Ben hem bir belediye başkanı olarak hem bir kentte yaşayan bir birey olarak ulaşım planının temeline her zaman insanı koymayı çok önemli buluyorum. Yani insanı merkez alan bir ulaşım planımız olmalı bizim. Otomobili değil insanı merkeze alan. Tabii ki ulaşım planımızın, çalışmalarımızın temelinde toplu taşıma olacak. Tabii ki toplu taşıma üzerine yükselecek her şey ama bir hiyerarşi gerekiyorsa o hiyerarşide en üste insanı, yayayı koymalıyız, bisikleti koymalıyız ve tabii ki çevre odaklı çalışmaları koymalıyız. Yani temel olarak yaya, bisiklet, çevre odaklı bir şehri niye planlamayalım hep birlikte ki Çanakkale bunun için çok uygun. İleride tabii ki kısa vadede, orta vadede, uzun vadede çalışmalarımız olacak. Tabii ki uzun vadede rampayı da konuşacağız, raylı sistemi de konuşacağız. Ama verileri de çok iyi bilmemiz lazım. Biliyorsunuz hem Ulaştırma Bakanlığı’mızın verileri hem de bilimsel veriler şöyle bir şeyi ortaya koyuyor. Doruk hat, doruk saat dediğimiz yani en yoğun saatteki tek yöndeki yolcu sayısının ki bu Çanakkale'de sabah 8 ile 9 arasında kabul edilebilir. O doruk saatte örneğin tramvay için ‘Ulaştırma Bakanlığı’mız askeri 7 bin yolcu gerekir diyor’, ‘O bir saat için hafif raylı sistem için 10 bin yolcu gerekir diyor’, ‘Metro için asgari 15 bin yolcu gerekir diyor.’ Çanakkale'mizde bu doruk saati 900 kişi. Çanakkale'de baktığınız zaman 8 ile 9 arasında o doruk saat dediğimiz uygulamada 900 ya da 1000 kişi taşıyoruz. Yani sayımız ve nüfus olarak daha ilerlememiz gerekiyor. Onun için mikromobilite üzerinde kısa vadede çok daha yoğun bir şekilde durmalıyız. İlerde tabii ki Çanakkale'miz bisiklet ağıyla, elektrikli otobüslerin elektrikli aracıyla, deniz ulaşımıyla, tramvayıyla tabii ki ileride bunları yaşayacak. Doğru güzergahlarda, doğru hatlarda tabii ki tramvayımızı, hafif ray sistemimizde yaşayacağız. Ama bunun için iyi bir planlama yapmamız gerekiyor. Bir konuya daha dikkatinizi çekmek istiyorum. Takdirlerinize sunmak istiyorum. Çevre odaklı çalışmalar artık çok çok önemli dünyamızda. Çünkü iklim krizi çok önemli. Çanakkale sera gazı emisyonu yönünden, karbon salımı yönünden çok riskli iller arasında. TEPAV'ın Türkiye Ekonomi Politikaları Vakfı TEPAV’ın raporlarında da incelediğimizde veya bilimsel birçok raporda incelediğimizde şunu görüyoruz. Karbon salonunda çünkü benzinli ya da mazotlu her aracı çalıştırdığımızda karbondioksit salıyorsunuz atmosfere, havaya. Karbon salımında üç büyükşehirden İstanbul, İzmir, Ankara'dan sonra Türkiye'de Zonguldak'ta Çanakkale'ye gidiyor. Buna çok dikkat etmemiz gerekiyor. Tabii bunun içinde ulaşım ve ulaştırma da bir yer tutuyor. Payı var. Madenciliğin de var. Sanayi ve tarımın hepsinin ama ulaşım ve ulaştırmanın da bu oranlarda artık çok ciddi bir payı var. Biz de Çanakkale Belediyesi olarak Akıllı Şehirde Kent Bilgi Sistemleri Müdürlüğü’müzü kurduk. Bu müdürlüğümüzle Ulaşım Müdürlüğümüzle birlikte önemli çalışmalara imza atacağız. Katılımcılığa çok önem veriyoruz. İşte bugün yine hep birlikte çok önemli konuları masaya yatıracağız ve çok önemli çözümler üreteceğiz. Uzmanlığa, akademik bilgiye çok önem veriyoruz. Burada bütün paydaşlarımız var. Çanakkale'mizde çok çağdaş bir ulaşımı ben ileride gerçekleştireceğimize yürekten inanıyorum. Mesele yalnızca trafik değil, trafik yoğunluğu değil. Mesele yaşam kalitesini yükseltmek. Bunu da yapmak bizim elimizde” ifadelerine yer verdi.
Vali Toraman: “Ceza sayılarında azalma var”
Çanakkale Valisi Doç.Dr. Ömer Toraman çalıştayda yaptığı konuşmada, “Çanakkale ile ilgili bir veriyi paylaşmak isterim sizinle. Biz sürekli istatistiklerimizi bir önceki yıllar, önceki yıllarda mukayese ederiz. Bizim trafikte trafik kolluğu tarafından yapılan denetimlerde 2025 ile 2024'ü kıyasladığımızda iki katı artış var denetim sayısında. Bununla birlikte uygulanan yaptırımlara baktığımızda da yarı yarıya azalma var. Yani denetim sayısını çok çok artırmanıza rağmen ceza sayılarında azalma var. Bu şu demek. Ulaşımdaki, trafikteki aktörler yani insanlar kurallara uyuyorlar demek. Gittikçe daha fazla uyuyorlar demek. Bu son derece sevindirici bir gelişme, son derece olumlu bir istatistik. Biz böyle okuyoruz. Ve Çanakkale açısından da çok şanslı olduğumuzu düşünüyoruz ”dedi.
Konuşmaların ardından, çalıştay, Çanakkale’nin Ulaşımında Gelecek Stratejisi: Planlama, İnovasyon, Sürdürülebilirlik paneliyle devam etti.
Atakan Alkış