Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü tarafından yapılan açıklamaya göre, düzenlemelerle birlikte boğaz trafiğinin hem daha güvenli hem de daha verimli hale gelmesi amaçlanıyor. 37 mil uzunluğundaki Çanakkale Boğazı’nda uygulanacak yeni kurallar, Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Yönetmeliği Uygulama Yönergesi kapsamında revize edildi.
Bu kapsamda, 300 metre ve üzeri yolcu gemileri için geçerli olan gece geçiş hükümleri artık konteyner gemilerini de kapsıyor. Büyük tonajlı gemilerin geçiş planlamalarının etkin yapılabilmesi için, gemilerin varış saatlerinde olabilecek değişikliklerin en az 6 saat önce Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri (TBGTH) Merkezi’ne bildirilmesi zorunlu hale getirildi.
Römorkörle yedeklenen gemilerde boy sınırı artırıldı
Yeni düzenlemeyle birlikte, Türk bayraklı römorkörlerle yedeklenen gemiler için izin verilen azami yedek boyu 90 metreden 120 metreye çıkarıldı. Bu değişiklik, özellikle römorkör eşliğinde yapılan geçişlerin daha güvenli ve kontrollü şekilde gerçekleşmesini sağlayacak.
Ayrıca, tam boyları 150 ila 200 metre arasında olan yük taşımayan LPG gemileri, artık kılavuz kaptan ve römorkör eşliğinde olmak şartıyla gece geçişi yapabilecek. Böylece yoğun geçiş saatlerinde bile trafiğin akıcı ve düzenli şekilde sürdürülmesi hedefleniyor.
Amaç: Daha Güvenli Seyir ve Daha Kısa Bekleme Süreleri
Yeni uygulamalarla birlikte seyir emniyetinin artırılması, gemilerin demir sahalarındaki bekleme sürelerinin azaltılması ve transit geçişlerin daha koordineli hale getirilmesi hedefleniyor.
Kılavuz kaptan alma zorunlulukları, römorkör destekleri ve demirleme kuralları gibi detayların da yer aldığı bu güncellemeler, Çanakkale Boğazı’ndaki tüm gemi türleri için standart geçiş güvenliğini güçlendirecek.
Atakan Alkış