Geçen yıl 18 Mart’ta 1915 Çanakkale Köprüsü, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açılışı yapıldı. Köprünün üzerinden tam bir yıl geçti. Köprünün bir yılı dolması üzerine Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bir değerlendirme açıklaması yaptı.
Geçen bir yılda 1915 Çanakkale Köprüsü’nü 2.2 milyon aracın kullandığını açıklayan Bakan Karaismailoğlu, tasarım ve mühendislik anlamında enlerin ve ilklerin köprüsünü inşa ettiklerini ve Türkiye’nin bütünsel kalkınma hamlesi için dev bir adım olan bu eserin meyvelerini verdiğini kaydetti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bugüne kadar 2 milyon 200 bin aracın 1915 Çanakkale Köprüsü sayesinde karayolunu kesintisiz şekilde kullandığını, 2 milyona yakın aracın da Malkara–Çanakkale Otoyolu’nu kullandığını bildirdi. Böylece bölge ekonomisinin canlandığını, turizme, tarıma ve istihdama önemli katkılar sağlandığına vurgu yapan Karaismailoğlu, Türkiye’nin ve milletin kazandığını aktardı.

GEÇMEYEN ARAÇ SAYISI 14 MİLYONDAN FAZLA
Bakan Karaismailoğlu’nun bu açıklamaları gündeme bomba gibi düştü. Muhalefet, günlük 45 bin araç için geçiş garantisi sayısının çok yüksek olduğuna dikkat çekerek bunun Hazine'ye büyük yük getireceğini belirtmişti.
Tepkilere rağmen yap-işlet-devlet modeliyle Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi’nden oluşan ortak girişim grubu tarafından inşa edilen 1915 Çanakkale Köprüsü için günlük 45 bin araç geçiş garantisi verildi, verilen garantide araç başı ücret 15 Euro + KDV olarak belirlendi. Ancak köprünün geçiş ücreti 200 TL olarak açıklandı. Sözleşmede belirlenen ücret, Euro Bölgesi enflasyonuna göre güncelleniyor. Köprüdeki kur garantisi, kamunun borç yükünü her geçen gün artırıyor.
Avrupadaki enflasyon da eklendiğinde 15 Euro + KDV ile beraber araç başı 19 Euro civarı yapıyor. Geçmeyen 14 milyon araç için 19 Euro ödeyecek. Bu da yaklaşık 5.4 milyar TL yapıyor. Buna ayrıca geçen araçların 180 TL civarındaki kısmı da hazine veriyor. Bu da eklendiğinde her yıl milletin cebinde çıkan para ortalama 5.5 milyar TL’yi buluyor.

1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ
Dev proje, 2023 metre ile dünyanın en uzun orta açıklığa sahip köprüsü olma özelliğini taşıyor. Enlerin projesi olarak anılan köprünün ana kablosunda dünyanın çevresini 4 kez dönebilecek 162 bin kilometrelik tel kullanıldı. Kule kesonları alan olarak kıyaslandığında bir futbol sahası büyüklüğünü kapsarken köprüde kullanılan 227 bin metreküplük beton ile 100 metrekarelik 5 bin 900 adet dairenin yer aldığı 25 bin nüfuslu bir ilçe kurulabiliyor.
Köprünün 2 bin 23 metrelik orta açıklığı Cumhuriyet'in 100'üncü kuruluş yıl dönümünü, 318 metrelik çelik kuleleri de Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı 18 Mart 1915'i sembolize ediyor. Kırmızı-beyaz renge sahip kulelerin Türk bayrağını temsil ettiği proje, 334 metreye ulaşan kule yüksekliğiyle dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü unvanına sahip.
 
Murat Yüksel