Türkiye’nin önemli deniz ulaşım şirketlerinden biri olan ve tamamı Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ, şehir dışından genel müdür olarak Mahir Sevinç’in getirilmesi ile çöküş dönemine girdi. Çanakkale köprüsünün yapılmasına rağmen eski 8 gemi alarak GESTAŞ’ı büyük borç altına sokan Genel Müdür Sevinç, GESTAŞ’ı bırakıp gideceği konuşuluyor. Sevinç’in kısa süre içinde Çanakkale’den ayrılacağı öğrenildi.

GESTAŞ Deniz Ulaşım, 2006 yılı Ağustos ayında Çanakkale bölgesindeki iskeleler ve deniz ulaşımının özelleştirme kararıyla Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nden (TDİ) Çanakkale İl Özel İdaresi’ne devriyle faaliyetlerine başladı.
Şirketin yüzde 99.87’si Çanakkale İl Özel İdaresine ait.  GESTAŞ 7 hatta, 16 iskelede, 15 sayıda gemiyle, Çanakkale Boğazı, Gökçeada, Bozcaada ve Güney Marmara hattında, hizmet veriyor.
Özelleştirmeden sonra kurulan GESTAŞ Deniz Ulaşım’ın ilk Genel Müdürü Hasan Yörükçü oldu. Çanakkaleli olan Yörükçü, şirketi en zor şartlardan alarak bugünlere kadar getirdi. Gemileri yeniledi, filosuna yeni gemiler kattı ve bu yatırımların yanında şirketi hem çok büyüttü hem de kasasına para koydu. 10 yıl gibi bir süre Genel Müdür olarak görev yapan Yörükçü’nün döneminde ne ulaşımda ne de gemilerde sorun çıktı.

VOLKAN USLU 40 MİLYON TL İLE BIRAKTI
Yörükçü’nün GESTAŞ’a kazandırdığı yükseliş ivmesini, 2016 yılında yerine gelen yine Çanakkaleli olan Volkan Uslu daha da yukarı taşıdı. Uslu döneminde de şirket hem kasasını doldurdu hem de ulaşımı sorunsuz şekilde yürüttü. Uslu’nun Çanakkale’ye ve şirkette kazandırdığı en büyük avantaj ise dolar üzerinde GESTAŞ’a kiralanan 4 büyük geminin kiraları doların yükselmesi ile artınca bunu dava açarak TL’ye çevirdi. Bu operasyon, şirkete büyük kazanç sağladı. Bu yüzden şirketin kasası da gün geçtikçe dolmaya başladı. Görevde kaldığı 4 yıl boyunca Uslu, 16 milyon TL nakit ve evrensel fon gelirleri ile 40 milyon TL’lik kasa ile görevi bıraktı.
 
PARA BİTTİ BORLÇ İÇİNDE
Volkan Uslu’nun istifasının ardından Ocak 2020’de Çanakkale dışından Mahir Sevinç getirildi. O günlerde İthal Müdür olarak anılan Sevinç’in gelmesi ile GESTAŞ’ta işler bozulmaya başladı. Sevinç, gelir gelmez ilk iş olarak borçlanmak için İl Genel Meclisi kapısında beklemek oldu. Kasasında nakit 16 milyon ve genelde 40 milyon TL para ile şirketi devir alan Sevinç’in kısa sürede sınırsız bornçlanma için İl Genel Meclisi’ne başvurması çok tartışmıştı. O dönem İl Genel Meclisi çoğunluğu CHP’de olduğu için meclis üyeleri izin vermedi. İl Genel Meclisi Başkanlığının daha sonra AK Parti’ye geçmesi ile GESTAŞ’ta yanlış yatırımlar peş peşe geldi.

YANLIŞ YATIRIMLAR VE YÖNETİM GESTAŞ’I ZORA SOKTU
GESTAŞ’ın bağlı olduğu İl Özel İdare’deki İl Genel Meclisi Başkanlığı ve meclisteki üye çoğunluğunun değişmesi ile GESTAŞ’ta denetim de azaldı. Bu değişimle rahatlayan Müdür Sevinç, yanış yatırımlarla şirketin grafiğini daha da düşürdü. 15 ay gibi kısa sürede 8 eski gemi alındı. Bu gemiler, tershanelerde büyük paralar verilerek yeniden boyanarak yeniymiş gibi hatlara sokuldu. Bunun sonucunda da arızalar peş peşe geldi ve vatandaşların hayatı tehlikeye girdi. Gemilerin onarımı da halen başka illerde devam ediyor.

GESTAŞ’I BIRAKIYOR
1915 Çanakkale Köprüsü’nün hizmete girmesine yakın alınan gemiler şimdi limanlarda yatıyor. Köprü ile beraber boğazda feribot müşterisi de azaldı. Bu yüzden gemilerin çoğu da ya az araçla ya da boş şekilde bekliyor. Bir yandan borç içine giren GESTAŞ diğer yandan gelirinin azalması ile daha da zor duruma düştü.
Öte yandan Çardak ile Gelibolu arasında yıllardır hizmet veren GEL-ÇAR feribotlarına yapılan yaptırımlar nedeniyle buradaki hat da devre dışı kaldı. Aynı şekilde kiralık olarak bünyesine kattığı Kilitbahir motorları ile de sözleşmeyi fesih ederek bu gemileri de kaderi ile baş başa bıraktı. Her iki şirkette çalışanlar da işsiz kaldı.
Geldiği günden beri Çanakkale şirketlerine bu kadar zarar veren ve sık sık eleştirilen Müdür Sevinç, GESTAŞ’ı bırakıp Çanakkale’de ayrılacağı konuşuluyor. Sevinç’in AK Parti’de milletvekili aday adayı olmak için gideceği gelen bilgiler arasında.
 
Mehmet Güler