TÜRSAB Çanakkale Balıkesir Bölge Başkanı Ahmet Çelik, Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından açıklanan birçok sektörü kapsayan yeni destek paketleri kapsamına turizm sektörünün alınmamasından duyduğu üzüntüyü paylaşarak,18 Mart’a kadar idare edecek şekilde sektörün desteklenmesini beklediklerini söyledi.

Pandeminin başından beri işleri durma noktasına gelen turizm sektörü destek beklerken geçtiğimiz gün gerçekleşen Kabine Toplantısı'nın ardından Cumhurbaşkanı Erdoğan, açıklamalarda bulunarak yeni bir destek paketi açıkladı.  Açıklanan destek paketleri kapsamına çok sayıda sektör dahil edilirken ülkemizin bacasız sanayisi olan 1,5 yıldır iş yapamayan turizm sektörü dahil edilmedi. Buna karşın yaz sezonunun başlamasına günler kala işlerinin açılacağını uman turizmciler, tam kapanmanın ardından vaka sayılarında beklenen düşüşün olmayışı ve ülkeye olan uçuşların temmuz ayına ertelenmesi ile bir kez daha hayal kırıklığına uğradı. Cumhurbaşkanının açıklamalarının ardından açıklama yapması beklenen Kültür Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy da sessizliğini korudu.

Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Çanakkale Balıkesir Bölge Başkanı Ahmet Çelik, en az 34 ayrı mesleği etkileyen ve doğrudan temas eden bir sektör olan turizm sektörünün desteklenmesi gerektiğini ifade ederek, bu süreçte sektörün sorunlarını ve turizmcilerin beklentilerini paylaştı.

‘’HER BÖLGENİN KENDİ ÖZELİNDE BİR TURİZM DİNAMİĞİ VAR’’
TÜRSAB Çanakkale Balıkesir Bölge Başkanı Ahmet Çelik, ‘’Pandemi geçen sene mart ayında başladı ama ondan öncesinde kasım ayında bizim işlerimiz bitmişti. Biz sezona yeni hazırlık yaparken pandemiye yakalandık, dolayısıyla 1 yıldan fazla süredir tabiri caizse salgınla savaşıyoruz’’ diyerek sözlerine başladı.
Her bölgenin kendi özelinde bir turizm dinamiği olduğunu belirten Çelik, turizm sezonlarının da bölgeden bölgeye göre değiştiğini ifade etti. Çelik, ‘’Kapadokya bölgesinde sezon ağustos ayında başlar ekim ayında biter. GAP bölgesinde eylülde başlar kasımda biter. Çanakkale bölgemizde ise yüzde 65’e yakın oranda turizm acenteleri olarak icra ettiğimiz turizm faaliyetleri her sene 18 Mart’ta başlıyor ve 18 Haziran’da bitiyor. Yüzde 65’lik kısım bu tarihler arasında bitiyor daha sonra sonbahara kadar kalan kısmı icra ediyoruz. 18 Mart törenleri, akabinde Anzak günleri; iç Pazar dış Pazar çalıştığımız ciddi verim aldığımız günler. 23 Nisan, 1 Mayıs, 19 Mayıs gibi resmi tatillerde bölgemiz içeriden ve dışarıdan ciddi anlamda bir turizm hareketi görüyor’’ diye konuştu.

‘’YURDA DÖVİZ GİRİŞİNİ SAĞLAYAN SEYAHAT ACENTELERİDİR’’
Açıklanan destek paketleri arasında turizm desteklerinin olmayışı üzerine konuşan Çelik, ‘’Biz seyahat acenteleri olarak pakette bir beklenti içerisindeydik, çünkü bütün salgın sürecinde geri dönüp baktığımızda bizler şirket bazında kredi garanti fonu (KGF) destekli krediler ve Sgk desteklenmelerinden yararlandık ama Türkiye’nin bacasız fabrikası, cari açığı kapatan başrol oyuncusu seyahat acenteleridir. Geçen sene 2020 yılında ülkeye giren turistin yüzde 80’ini getiren seyahat acenteleri ve tur operatörleridir. Dolayısıyla yurda döviz girişini sağlayan seyahat acenteleridir. Biz seyahat acenteleri özelinde maalesef geçtiğimiz yıl sadece 1 kez 50 bin lira kredi garanti fonu desteği alabildik onun dışında hiçbir destek alamadık’’ dedi.

‘’FİNANSAL OLARAK DESTEKLENMEMİZ GEREKİR’’
Durumu Çanakkale özelinde değerlendiren Çelik, ‘’Çanakkale özelinde baktığımız zaman 2 tane 18 Mart ve 25 Nisan geride kalmış oldu. Biz bu zamana kadar olan tüm destekler için teşekkür ederiz devletimize bu konuda mutluyuz. Ama bizim mutlak suretle tekrar finansal olarak desteklenmemiz gerekir. Önümüzdeki süreçte de bizim baktığımız zaman 1 Haziran’da normalleşme sürecine girdiğimizi düşünürsek; zaten insanların toparlanıp seyahate çıkması okulların kapanmasına denk gelecek ve temmuz ayı olacak.  Biz zaten temmuz ayında geri dönüp baktığımızda yüzde 65’lik kısmı kaybetmiş olarak sezona başlayacağız. Temmuz-ağustos 2 aylık bir süreçte seyahat acenteleri burada iş görebilecek. Bu yüzden seyahat acenteleri 1 yıl geri ödemesiz kredi garanti fonundan buradaki limitin arttırılarak desteklenmesi gerekir. Desteklenmeyi bekliyoruz’’ şeklinde konuştu.

ACENTELER SİCİL AFFI BEKLİYOR
Son 1,5 yıldır işlerin durduğunu ifade eden Çelik, desteklemenin yanında önceki döneme ait borçlar için sicil affını beklediklerini söyleyerek, ‘’Son 1,5 yıldır seyahat acenteleri kredilerini kredi kartlarının, çeklerini ödemede sıkıntıya düştü. Mutlak suretle seyahat acentelerine son 1,5 yılla ilgili bir sicil affının gelmesi gerekiyor’’ dedi.
TÜRSAB Çanakkale Balıkesir Bölge Başkanı Ahmet Çelik,  Çanakkale ve Balıkesir’de 183 tane seyahat acentesinin faaliyette olduğunu ifade ederek, 183 acentenin tamamına yakınının ekonomik olarak aynı sıkıntılardan muzdarip olduğunu belirtti. Çelik, ‘’Seyahat acenteleri desteklenirse, önümüzdeki süreçte bir finansal destek olursa bu bir can suyu olacak ve bundan sonra da esas turizmi hareketlendirecek olan yurtdışında hizmet ihraç edecek olan, yabancı müşteri getirecek olan, iç pazardaki hareketi döndürecek olan seyahat acenteleridir’’ diye konuştu.

‘’34 AYRI MESLEĞİ ETKİLEYEN DOĞRUDAN TEMAS EDEN BİR SEKTÖR’’
‘’Turizm ile ilgili buradaki halkımızın endişelerini anlıyoruz’’ diyen Çelik, ‘’Gaziantep’ten iç Pazar müşterilerinin gelmesi veya diğer şehirlerden gelmesi ama biz şunun mutlaka farkına varılmasını istiyoruz; Seyahat acenteleri demek turizm demek. 34 ayrı mesleği etkileyen doğrudan temas eden bir sektör. Örnek veriyorum; bir seyahat acentesi müşterisini seyahat ettirirken kullandığı aracın lastiğini aldığı yer Çanakkale esnafı, mazotunu aldığı yer Çanakkale esnafı, kahvesini çayını otobüste ikram ettiği yer Çanakkale esnafı, misafirini konaklattığı otelde elektriğinden suyuna, birçok sektör o tesise hizmet veriyor. Doğrudan doğruya seyahat acentesinin getirdiği müşteri ile ayakta duruyor bütün bu sektörler dolayısıyla biz burada başrol oyuncusuyuz. Buradaki aktör olarak görevimiz bu. Bir domino taşı gibi bizim getirdiğimiz müşteri ile birlikte birçok alt sektör Çanakkale’de hizmet veriyor. Hem Çanakkaleli milletvekillerimizden, hem de devlet büyüklerimizden beklentimiz; önümüzdeki süreçte geçen yıl olduğu gibi kredi garanti fonu destekli olarak ihtiyaç sahiplerine bu anlamda bir destek sağlanması, bir can suyu sağlanması. Bu vesileyle de 2022 yılı 18 Mart’a götürecek şekilde sektörün desteklenmesini bekliyoruz’’ dedi.

‘’MAALESEF SEZON ŞU AN ÖTELENMİŞ VAZİYETTE’’
‘’Kısa çalışma ödeneğinin 31 Aralık 2021 tarihine kadar mutlak suretle devletimizden uzatılmasını istiyoruz’’ diyen Çelik, ‘’Biz bu zamana kadar bütün çalışanlarımızla geldik. Bütün çalışanlarımızla birlikte bu yolu katettik, kimseyle yollarımızı ayırmadık. Bütün acenteler olarak çalışanlarımız ve ekiplerimizle bu meşakkatli ve zor yolda yürüyüp sona ulaşmak istiyoruz. Troya müzesi bitti. Gelibolu’da dalış turizminden tutun da birçok yeni turizm alt ürünü meydana çıktı. Köprümüz tamamlanmak üzere. Eğer turizm sektörü desteklenmeye devam ederse Çanakkale’de turizmin önünün çok açık olduğuna ve şehre bundan sonraki yıllarda 2022 -2023 yıllarında daha fazla yabancı ve yerli müşteriyi getirip Çanakkale esnafına, Çanakkale’deki bütün iş yerlerine daha fazla destek olacağımıza inanıyoruz. Bu yüzden biz de desteklenmeyi bekliyoruz. Bu zamana kadar yapılan destekler için teşekkür ederiz ama bunun bugün itibariyle yeterli olmadığını düşünüyoruz. Çünkü vaka sayılarında düşüş olmadı. Maalesef sezon şu an ötelenmiş vaziyette’’ dedi.

‘’KÜLTÜR TURİZM BAKANIMIZIN AÇIKLAMASINI DÖRT GÖZLE BEKLİYORDUK’’
Çelik,  ‘’Sayın cumhurbaşkanımızın açıklamalarından ziyade Sayın Kültür Turizm Bakanımızın açıklamasını dört gözle bekliyorduk. Çünkü güneyden kuzeye doğru domino etkisi yaratacak bir turizm faaliyeti oluyor. Eğer güneydeki oteller dolarsa bize doğru bir iç Pazar kayması oluyor ama güneydeki oteller boş kalırsa daha büyük tesisler olduğu için ve hizmet anlamında daha farklı olduğundan dolayı önce o oteller doluyor. Maalesef biz Kuzey Ege, Güney Marmara dediğimiz hatta biraz daha bu nemadan yararlanamıyoruz’’ dedi.

‘’15 TEMMUZ-15 EYLÜL ARALIĞINDA SIKIŞIK BİR SEZONDA İŞ YAPABİLECEĞİZ’’
Seyahat acenteleri bugüne kadar hiçbir hibe almadığını ifade eden Çelik, ‘’17 Mayıs’taki haber maalesef bizim için kötü bir haber oldu. 1 Haziran’da biz charter uçak seferlerinin başlamasını bekliyorduk bu tarih 1 Temmuz’a alındı. Dolayısıyla haziran ayında iç Pazarda bir hareket olursa o bölgeye daha fazla kayacağını düşünüyoruz ve yine bölgemizde bir hareket olmayacağını üzülerek farkettik. Dolayısıyla 15 Temmuz 15 Eylül aralığında sıkışık bir sezonda iş yapabileceğiz o anlamda çok sıkıntı yaşayacağız.  Can suyu ihtiyacı gibi varsaydığımız bir finansal desteği bekliyoruz’’ diye konuştu.