Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu Başkanı Fevzi Apaydın, özel halk otobüslerinde ÖTV oranlarının az olmasının nedenini ticari araç olmalarına bağladı. Apaydın, “Otomobil alınırken ticarisine bakılmaz. Alınır sonradan ticari olur. Otomobillerin ÖTV’si yüksekti. Bunun için onlar yüksek oranda ÖTV indiriminden istifade ediyorlar” dedi.
 
Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu Başkanı Fevzi Apaydın Türkiye genelinde araçların kayıt ve tescillerinde kullanmış olduğu plakalar ile ilgili olarak esnafı bilgilendirmek amacı ile Çanakkale’ye geldi. Esnaf Sanatkârlar Odasında esnaf temsilcileri ile görüşen Apaydın, sorunları dinledi, yeni uygulama hakkında bilgilendirmelerde bulundu.
Gazetemize özel açıklamalarda bulunan Apaydın, federasyon olarak meselelere kümülatif olarak baktıklarını belirtti. Türkiye’de üç tane metropol ilinin bulunduğunu kaydeden Apaydın, buralarda uygulamaların daha farklı olduğunun altını çizdi. 27 tane de büyük şehirlerin bulunduğunu hatırlatan Apaydın, “Büyük şehirlerde, şehir içerisindeki trafik düzenlemesini, ulaşım koordinasyon merkezi yapıyor. Bir de Çanakkale gibi 51 tane ilimiz var. Burada da uygulamalar 51 ile kümülatif olarak baktığımızda uygulamalar farklı oluyor. Belediyelerden, mevzuatlardan kaynaklanan problemler de var. Bu durum Çanakkale’de biraz farklı olabilir, Tekirdağ’da farklı olabilir, taşımacılık sektörü o alanda Bursa’da farklı olabilir. Bunları da yerel yönetim dediğimiz kendi oda ve birlik başkanlarımız ile birlikte hareket ederek çözmeye çalışıyoruz. Çanakkale’deki esnaf ve şoförler odalarımızın sıkıntıları diğerlerinden daha farklı değil. Taşımacılık bir yasa üzerine kurulmuş. O yasada, onun mevzuatından, onun yönetmeliğinden kaynaklanan problemler var. Bize düşen göre eğer bakanlık düzeyinde problemler varsa onları orada çözmek, burada ise birlik başkanlarımız ve oda başkanlarımız ile il ve ilçe bazında çalışmalar yapıyoruz” dedi.
 
DEVLET VE FEDERASYON İŞ BİRLİĞİ İÇİNDE
 
Trakya bölgesini gezerek son uygulama hakkında bilgilendirme yaptığını belirten Apaydın Çanakkale’den Kırklareli’ne geçeceğini söyledi. Şoförler odalarının araçların kayıt ve tescillerinde kullanmış olduğu plakalar ve bu plakalara basılan mühürler konusunda bilgilendirme yaptıklarını anlatan Apaydın bu uygulama ile yapılmak istenen hakkında şunları söyledi, “Ülkemiz gerek içeride gerek dışarıda birçok sıkıntılar yaşıyor. İçeride terör olayları ile devletimiz uğraşıyor. Kaçak veya yönetmelik dışı basılan plakalar terörde, hırsızlıkta, gaspta başka şeylerde kullanılıyor. Devlet ve federasyon olarak iş birliği içerisinde plakalarımızın harf ve numaralarına bir standart getirelim dedik. Mühürlerimiz her il ve ilçede oda başkanlarımızın yaptırdığı mühürler olmasın istedik. Türkiye Cumhuriyeti Darphaneler Genel Müdürlüğünün basmış olduğu TC’li mühürleri kullanalım dedik. Bunların burada tanıtımını yaptık. Mühürleri oda başkanlarımıza veya onların yönlendirdiği kişilerle yazışma şekli ile veriyoruz. Her mührün darphanelerce verilen bir beratı var. Başkanlarımıza teslim ediyoruz çünkü plakanın basıldığı yerde bu berat evrakının olması gerekli. Bilgimiz dışında sorunlar varsa bu sorunları alıyoruz birlik başkanımızla değerlendiriyoruz” dedi.  
 
HERKES ARACINI YENİLEMEK İSTİYOR
 
Özel halk otobüslerinin ve kamyonların ÖTV indiriminden daha az istifade etme nedenini açıklayan Apaydın,  “ÖTV adından da anlaşılacağı üzere, özellerde daha çok. Süs eşyalarında, kozmetikte, gıdada vs. her şeyde ÖTV var. Araçlarda da kanunen konulmuş bir ÖTV var. Taksi otomobillerde yüzde 45 yüzde 50’lere varan ÖTV var. Minibüslerde yüzde 7 ile 9’larda, otobüs ve kamyonda daha az. Bunlarda az olmasını nedeni; bu araçlar ticari olduğu için, devlet bunlara fazla ÖTV koymamış. Otomobil alınırken, onun ticarisine bakılmaz. Alınır sonradan ticari olur. Otomobillerin ÖTV’si yüksekti. Onun için onlar yüksek oranda ÖTV’den istifade ediyorlar. Zaten kamyon, minibüs ve otobüslerde daha azdı. Onlar da ancak o kadar istifade edebiliyorlardı. ÖTV’siz hiçbir araç yok. Az veya çok ÖTV’si var. Bir otobüs 400–500 bin lira. ÖTV’si yüzde 3 olsa 15 milyar kar olur. Yani onların ÖTV’si azdı o kadar istifade ediyorlar. Otomobilin ÖTV’si yüksekti. O da bir defaya mahsus o kadar yüksek ÖTV’den istifade ettiler. Ticari taksilerde yenileme oranı daha yüksek. Çünkü ÖTV yüksek. Herkes aracını yenilemek istiyor. Hatta daha da lüks araçlar alıp sektöre sokmaya çalışıyorlar. Bugün duraklarımızda alışılagelmişin dışında markalı araçlar var. Esnafın imkanı olduğuca müşterisine daha iyi hizmet üretebilmesi için arabayı yeniliyor ve daha lüks araç alıyor”dedi.
 
KORSAN TAKSİ İLE MÜCADELE EDİYORUZ
 
Vatandaşları korsan taksicilere karşı da uyaran Apaydın, “Belediye, valilik, emniyet müdürlüğü trafik dairesi ile odanın birlikte hareket ederek korsan taksileri minimize indirilebileceğini kaydetti. Korsan taksiciliğin tamamen biten yerler de bulunduğunu belirten Apaydın, bu durumun metropol şehirlerde daha yaygın olduğunu söyledi. Bunun suç olduğunu hatırlatan Apaydın, “Yakalanırsa büyük cezalar yiyorlar ama bazı insanımız var ki kanun, hak hürriyet tanımıyor. Kendi hürriyetini ve hakkını herkesin üzerinde görüyor. Bu tür insanlarla savaşıyoruz. Korsanı tüketmek için devlet de mücadele ediyor. İnşallah başaracağız”  diyerek sözlerini noktaladı.
 
Simge Özden
 


Kaynak: Haber Merkezi