Vatandaşların tüm tepkilerine rağmen gerekli denetimlerin yapılmadığını da gösteriyor.Vatandaşlar enflasyonun en kritik sonuçlarından biri olarak günlük yaşama geçiyor.  Ancak artık haftalık ya da günlük tüketim için yapılan alışverişler de bütçeye uymuyor. Market ve pazar fiyatlarındaki uçurum gittikçe derinleşiyor. Özellikle domates fiyatındaki açık ara fark üreticinin de tüketicinin de mağduriyetini gözler önüne seriyor. Market alışverişinden tasarrufa gitmek isteyen vatandaşlar kış mevsiminde tüketmek için salça yapmaya başladı. Bu hafta Cuma pazarına alışverişe çıkanlar 3 kilo domatesi 10 TL’den, kapya biberi ise 10-15 TL arasından satın aldı. Pazar yerine zincir marketi tercih edenler ise kilo fiyatına 3 kat daha fazla ücret vermek zorunda kaldı.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan resmi enflasyon verileri son 24 yılın zirvesindeyken yurttaşların alım gücü her geçen gün düşüyor. Tüketiciler artan fiyatlarla boğuşurken üreticiler de artan girdi maliyetleriyle savaşıyor.
Market ve pazar fiyatlarındaki uçurum gittikçe derinleşiyor. Özellikle domates fiyatındaki açık ara fark üreticinin de tüketicinin de mağduriyetini gözler önüne seriyor.
Tarladan pazar tezgâhına kadar gelen domates 3 liradan satılırken, zincir marketlerin reyonlarında fiyat 16 TL’ye kadar çıkıyor.
Market alışverişinden tasarrufa gitmek isteyen vatandaşlar kış mevsiminde tüketmek için salça yapmaya başladı. Bu hafta Cuma pazarına alışverişe çıkanlar 3 kilo domatesi 10 TL’den, kapya biberi ise 10-15 TL arasından satın aldı..
Pazara gidemeyen ya da pazardan alışveriş yapmayı tercih etmeyen vatandaşlar ise zincir marketlerden alışveriş yapıyor.  Maliyetlerin ve girdi fiyatlarının artması neticesinde buralarda birçok üründe çok ciddi fiyat farkları var.  Özellikle domatesteki fiyat farkı dikkat çekici. Salçalıkların dışında sofra domatesi niteliğinde satılan domates pazarda 5 TL ile zincir markette bu fiyat üç katına çıkıyor.  Aradaki fark toptancılar, nakliyeciler ve zincir marketler arasında paylaşılarak maliyetlere dağıtılıyor. Bu noktada kazanamayan tek isim ise üreticinin kendisi oluyor.
Bu noktada arada kalan vatandaşlar ise enflasyonun en kritik sonuçlarından biri olarak günlük yaşama geçiyor.  Ancak artık haftalık ya da günlük tüketim için yapılan alışverişler de bütçeye uymuyor.
Kışlık hazırlık yapmadan marketten salça almak için marketlere yönelen yurttaşlar bu kez de market rafındaki karşılaştıkları not ile şoke oluyor.

Nazif Cemhan Şen