Zam yağmurundan otoyollar, köprüler tüneller de nasibini aldı. KGM, köprü ve otoyol geçiş ücretlerine KDV artışını zam olarak yansıttı. 15 Temmuz Şehitler ve Fatih Sultan Mehmet köprüleri geçiş ücreti, tek yön otomobil için 8 TL 25 kuruştan, 8 TL 50 kuruşa çıktı.
Yap-İşlet-Devret ile inşa edilen köprülere de zam geldi. Özel sektörün yap-işlet-devret (YİD) yöntemiyle inşa ettiği ve işlettiği köprü ve otoyol geçiş ücretlerine de zam yapıldı. Osmangazi Köprüsü geçiş ücreti, 184 TL 50 kuruştan 190 TL’ye çıktı. Çanakkale Köprüsü, 203 TL’den 205 TL’ye, Yavuz Selim Köprüsü de 19 TL’den 20 TL’ye yükseldi. Yeni tarifeler uygulamaya konuldu.
GÜNDE 45 BİN ARAÇ GARANTİSİ VAR
Geçtiğimiz yıl açılan ve yıllık 16 milyon 425 araç için Hazine garantisi verilen 1915 Çanakkale Köprüsü, günde 45 bin araç garantili. 1915 Çanakkale Köprüsü için günlük 45 bin araç geçiş garantisi verildi, verilen garantide araç başı ücret 15 Euro + KDV olarak belirlendi. Ancak köprünün geçiş ücreti 200 TL olarak açıklanmıştı üstü yine devlet ödüyor. Sözleşmede belirlenen ücret, Euro Bölgesi enflasyonuna göre güncelleniyor.
 
İLKLERİN KÖPRÜSÜ
 
Cumhuriyetimizin 100’üncü kuruluş yıldönümünü simgeleyen 2023 metre uzunluğundaki iki ayak arası açıklık köprüyü dünya sıralamasında birinci sıraya oturtuyor. Köprünün Asya ve Avrupa ayaklarının her birinde ikişer adet olmak üzere toplam 4 kulesi var. Bu kulelerin tepelerine 1915 Çanakkale Savaşı’nın unutulmaz kahramanı Seyit Onbaşı’nın anısına birer top mermisi yerleştirildi. Kulelerin yapımında bir başka dünya rekoruna daha imza atılmış. Çelikten inşa edilmiş köprü kulelerinin yapımı için dünyanın en yüksek kapasiteli kule vinçleri bu proje için özel olarak tasarlanmış ve imal edilmiş. Dünyanın en büyüğü olan bu vinçlerle 318 metreye 150 ton ağırlığındaki kule parçası kaldırılarak ayrı bir dünya rekoruna imza atılmış. Diğer uzun köprülerden farklı olarak 1915 Çanakkale Köprüsü’nde gidiş ve geliş yönleri arasında 9 metrelik hava boşluğu bulunuyor. Bu hava boşluğu sayesinde köprüdeki rüzgâr etkisi asgari seviyeye indiriliyor. Tabliyeler adeta uçak kanadı tasarlanır gibi şekillendirildi.
 
2023 metre orta açıklığı ile dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü olacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü, 334 metrelik tepe noktası yüksekliğiyle de dünyanın en yüksek kuleli asma köprüsü unvanına sahip.
Köprünün ayakları arasındaki 2023 metrelik orta açıklık, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100’üncü kuruluş yılını sembolize ediyor.
Deniz seviyesinden itibaren 318 metre kule yüksekliği ise Türk milletinin bağımsızlığını kazanmasındaki en önemli tarihlerden biri olan 18 Mart Çanakkale Zaferi’ni sembolize ediyor.
1915 Çanakkale Köprüsü dünyanın en yüksek kulesine sahip asma köprüsü olmakla birlikte, dünyadaki en uzun orta açıklıklı asma köprüler sıralamasında da dünyanın ilk sırasında. Köprünün tasarımı Danimarkalı tasarım şirketi COWI tarafından gerçekleştirildi.
Her bir ayağın sadece deniz üzerindeki ağırlığı 18 bin ton. Köprünün kuzeyinde ve güneyinde olmak üzere 2 adet ana kablosu var. Her iki ana kablonun tellerini uç uca eklediğinizde 162 bin kilometrelik bir uzunluk elde ediliyor. Bu da dünyanın etrafını 4 kere dönmek anlamına geliyor.
Köprü projesinde kullanılan toplam çelik miktarı donatı dahil 177 bin ton. Bu miktar çelikle 118 bin adet binek araç üretmek mümkün. Köprünün keson temellerinde ve ankraj bloklarında toplam 227 bin ton beton kullanıldı. Bu miktar betonla 100 metrekarelik 5 bin 900 adet ev inşa etmek mümkün. Bu sayıda ev ile de yaklaşık 20 bin nüfuslu bir yerleşim alanı yaratmak mümkün.
 
Sedat Uz