Yaklaşık iki hafta önce GESTAŞ Genel Müdürü Mahir Sevinç’in “GESTAŞ’ı batırıp gidiyor” manşeti Çanakkale’den gideceğini duyurmuştuk. Ve Sevinç, Çanakkale’ye büyük zarar vererek ayrıldı. Kasasında 40 milyon TL parayla aldığı GESTAŞ’ı borç içine soktu. Boğazda yıllardır hizmet veren GEL-ÇAR ve Kilitbahir motorlarını baskı ile durdurulmasına neden olduğu konuşuldu. Sevinç, Çanakkale’ye birçok alanda zarar vererek GESTAŞ’ı bırakıp milletvekili aday adayı olmak için ayrıldı, gitti.
 
Tamamı Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ’ın başına “ithal müdür” olarak anılan Mahir Sevinç, 2020 yılında geldi. Kim tarafından gönderildi, ne için geldiği, amacının ne olduğu yönünde birçok soru işareti görev yaptığı süre içinde kafaları karıştırdı. Bu soru işaretlerinin oluşmasında ise göreve geldi andan itibaren yaptığı çalışmalar. Sevinç göreve başladığında evrensel fonlarla beraber GESTAŞ’ın kasasında 40 milyon TL para bulunuyordu. Aynı zamanda GESTAŞ da boğazda ve diğer tüm hatlarda sorunsuz çalışıyordu.
Sevinç gelmesi ile beraber biranda işler tersine döndü. Gemiler bir bir arızalanmaya başlandı. Uzun süre borçlanmak için İl Genel Meclisi kapısında bekledi. İl Genel Meclisi Başkanlığı’nın CHP’den AK Parti’ye geçmesi ile Sevinç’in istediğine kavuştu. Borçlanma yetkisini aldı ve 8 eski gemi satın aldı. 1915 Çanakkale Köprüsü’nün yapıldığı dönemde böyle bir proje geliştirmesi tepkiyle karşılanmıştı.
 
KÖKLÜ ŞİRKETLERİ DEVREDIŞI KALDI
Bir yandan GESTAŞ’ı borç üstüne borç içine sokan Sevinç, diğer yandan yıllardır Çardak ile Gelibolu arasında hizmet veren GEL-ÇAR şirketine yaptırım uygulatırdı. Ortaklarından bazılarının gemilerini aldı, Gelibolu rampasında yaptırım uygulandı. Tüm bu baskılara GEL-ÇAR boyun eğmeyince, Çardak iskelesi kapatıldı ve bu şirketin faaliyetlerine son verildi. Şirketin devre dışı kalması ile çok sayıda çalışan da işsiz kaldı.
Daha önce çalışanları ile kiralanan Kilitbahir Motorları’nın da sözleşmesini sona erdirdi. Sözleşmenin sona ermesi ile hem feribotlar hem de çalışanlar işsiz kaldı. Sevinç, yaklaşık 2 yıl içinde Çanakkale’nin köklü 2 firmasının feribotlarını devre dışı kalmasına neden olduğu gerekçesi ile akıllarda hep kaldı.

ÇANAKKALE YÖNETİCİLERİ SES ÇIKARMADI
Sevinç, Çanakkale’ye bunları yaparken ne kendi yönetimi, ne Çanakkale’nin ileri gelenleri de siyasetçiler hiç ses çıkarmadı. Hep arkasında büyük güç olduğu belirtildi ve yanlışlarına ses çıkarılmadı. Bu böyle devam ederken Sevinç milletvekili aday adayı olmak için GESTAŞ’tan ayrılıp Çanakkale’den gittiği öğrenildi. Geriye ise şirketi borç batağında ve eski gemilerle bıraktı. Bunun yanında iki şirketin batırılmasına neden olması ile anıldı. Sevinç’in Çanakkale’ye verdiği zarar ve bu zararları verirken yöneticilerin ses çıkarmaması uzun süre konuşulacak.

GESTAŞ TARİHİ
GESTAŞ Deniz Ulaşım, 2006 yılı Ağustos ayında Çanakkale bölgesindeki iskeleler ve deniz ulaşımının özelleştirme kararıyla Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nden (TDİ) Çanakkale İl Özel İdaresi’ne devriyle faaliyetlerine başladı.
Şirketin yüzde 99.87’si Çanakkale İl Özel İdaresine ait.  GESTAŞ 7 hatta, 16 iskelede, 15 sayıda gemiyle, Çanakkale Boğazı, Gökçeada, Bozcaada ve Güney Marmara hattında, hizmet veriyor.
Özelleştirmeden sonra kurulan GESTAŞ Deniz Ulaşım’ın ilk Genel Müdürü Hasan Yörükçü oldu. Çanakkaleli olan Yörükçü, şirketi en zor şartlardan alarak bugünlere kadar getirdi. Gemileri yeniledi, filosuna yeni gemiler kattı ve bu yatırımların yanında şirketi hem çok büyüttü hem de kasasına para koydu. 10 yıl gibi bir süre Genel Müdür olarak görev yapan Yörükçü’nün döneminde ne ulaşımda ne de gemilerde sorun çıktı.

VOLKAN USLU 40 MİLYON TL İLE BIRAKTI
Yörükçü’nün GESTAŞ’a kazandırdığı yükseliş ivmesini, 2016 yılında yerine gelen yine Çanakkaleli olan Volkan Uslu daha da yukarı taşıdı. Uslu döneminde de şirket hem kasasını doldurdu hem de ulaşımı sorunsuz şekilde yürüttü. Uslu’nun Çanakkale’ye ve şirkette kazandırdığı en büyük avantaj ise dolar üzerinde GESTAŞ’a kiralanan 4 büyük geminin kiraları doların yükselmesi ile artınca bunu dava açarak TL’ye çevirdi. Bu operasyon, şirkete büyük kazanç sağladı. Bu yüzden şirketin kasası da gün geçtikçe dolmaya başladı. Görevde kaldığı 4 yıl boyunca Uslu, 16 milyon TL nakit ve evrensel fon gelirleri ile 40 milyon TL’lik kasa ile görevi bıraktı.
 
PARA BİTTİ BORLÇ İÇİNDE
Volkan Uslu’nun istifasının ardından Ocak 2020’de Çanakkale dışından Mahir Sevinç getirildi. O günlerde İthal Müdür olarak anılan Sevinç’in gelmesi ile GESTAŞ’ta işler bozulmaya başladı. Sevinç, gelir gelmez ilk iş olarak borçlanmak için İl Genel Meclisi kapısında beklemek oldu. Kasasında nakit 16 milyon ve genelde 40 milyon TL para ile şirketi devir alan Sevinç’in kısa sürede sınırsız bornçlanma için İl Genel Meclisi’ne başvurması çok tartışmıştı. O dönem İl Genel Meclisi çoğunluğu CHP’de olduğu için meclis üyeleri izin vermedi. İl Genel Meclisi Başkanlığının daha sonra AK Parti’ye geçmesi ile GESTAŞ’ta yanlış yatırımlar peş peşe geldi.

YANLIŞ YATIRIMLAR VE YÖNETİM GESTAŞ’I ZORA SOKTU
GESTAŞ’ın bağlı olduğu İl Özel İdare’deki İl Genel Meclisi Başkanlığı ve meclisteki üye çoğunluğunun değişmesi ile GESTAŞ’ta denetim de azaldı. Bu değişimle rahatlayan Müdür Sevinç, yanış yatırımlarla şirketin grafiğini daha da düşürdü. 15 ay gibi kısa sürede 8 eski gemi alındı. Bu gemiler, tershanelerde büyük paralar verilerek yeniden boyanarak yeniymiş gibi hatlara sokuldu. Bunun sonucunda da arızalar peş peşe geldi ve vatandaşların hayatı tehlikeye girdi. Gemilerin onarımı da halen başka illerde devam ediyor.

Mehmet Güler