Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın yanlış kararları nedeniyle açılış tarihi değiştirilmek istenmesi ile gündeme gelen 1915 Çanakkale Köprüsü’nün temel atma törenine katılanlar ile açılışına katılacak olanlara bakıldığında “Kime niyet, kime kısmet” sözünü hatırlattı. O gün temel atma törenine katılan dönemin Başbakanı Binali Yıldırım, dönemin Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan artık görevde bulunmuyor. Bugün ise o günlerde isimi hiç bilinmeyen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu yer alıyor. O gün açılışta yer alan AK Parti Eski İl Başkanı Yeşim Karadağ ise şimdi Gelecek Partisi’nde siyaset hayatına devam ediyor. Karadağ’ın koltuğunda ise Naim Makas yer oturuyor. Yine açılışta yer alan AK Parti eski milletvekili Ayhan Gider'de artık milletvekili değil. Gider'in yerinde ise Jülide İskenderoğlu milletvekili olarak yer alıyor.
Çanakkale Deniz Zaferi’nin yıldönümü olan 18 Mart 2017 tarihinde yine Çanakkale tarihinin en büyük projesinin temeli atıldı. Adı Çanakkale Savaşları’ndan alan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün temeline ilk kazma bu tarihte vuruldu. Çanakkale’ye gelen Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 18 Mart Çanakkale Stadyumu’ndan telekonferansla Lapseki’deki tören alanına bağlandı. Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın emri ile dönemin Başbakanı Binali Yıldırım, dönemin Başbakan Yardımcısı Numan Kurtulmuş, dönemin Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan ve yüklenici firma temsilcileri tarafından dev eserin temelini attı.
O EKİPTE KİMSE YOK ARTIK!
Temel atma töreninde çekilen fotoğrafta görülen birçok isim artık o görevlerde yer almıyor. Yıllarca Ulaştırma Bakanlığı yaptıktan sonra son olarak Başbakan görevini yapan Binali Yıldırım başta olmak üzere eski ulaştırma bakanı Ahmet Arslan o görevde yer almıyor. Bu önemli projenin temeli atıldığı dönemde TOKİ İstanbul Emlak Dairesi Başkanı olan Adil Karaismailoğlu, artık ulaştırma ve altyapı bakanı olarak köprünün açılışında yer alacak. Köprünün temeli atıldığında AK Parti’nin Çanakkale’deki il başkanı olan Yeşim Karadağ, aradan geçen süre içinde şimdi eski partisini eleştiren konumda yer alarak Gelecek Partisi’nin saflarında bulunuyor. Onun yerine ise AK Parti İl Başkanlığı koltuğunda Naim Makas oturuyor. Köprünün temeli atıldığında yer alan ekipte sadece iki Cumhurbaşkanı Erdoğan ve AK Parti Çanakkale Milletvekili Bülent Turan koltuklarını koruyor.
TEPKİ TOPLADI
Temeli atıldığında köprünün açılışı 18 Mart 2023 tarihi olarak belirlendi. Geçen süre içinde yüklenici firmalar hızlı çalışarak köprünün açılışını bir yıl öne aldı. Yine açılışı 18 Mart’ta yapılacağına kesin gözü ile bakılırken Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından alınan karar ile açılış Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın doğum günü olan 26 Şubat’ta çekildi. Geçen Cumartesi günü köprüde inceleme yapan Bakan Karaismailoğlu, bunu cep telefon aracılığı ile Cumhurbaşkanı’na aktardı.
Açılış için ayrıca üzerinde köprü resmi olan dev bir doğum günü pastasının da hazırlanmak istendiği öğrenildi. Açılışın 18 Mart yerine 26 Şubat’ta çekilmesi üzerine birçok kesimden tepkiler yağdı. Vatandaşların sosyal medya da köprünün açılışı ile ilgili bakanlığı eleştirdi. Gelen eleştiriler üzerine Cumhurbaşkanı Erdoğan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın aldığı yanlış kararı düzelterek köprünün açılışını 18 Mart’a çekti.
BİR HAFTA ÜCRETSİZ OLSUN
Temeli atıldığında köprünün geçiş ücreti otomobiller için 15 Euro artı KDV olarak belirlenmişti. O dönem 70 TL civarında olan ücret kurdaki artış nedeniyle şimdi 270 TL civarına ulaşmış durumda. Köprünün açılışı yapıldıktan sonra bir hafta ücretsiz olması durumunda vatandaşlar bu dev projeyi de yakında görmüş olacak.
Cumhuriyet'in 100'üncü kuruluş yıl dönümünü temsil eden 2023 metrelik orta açıklığıyla köprü 'dünyanın en büyük orta açıklığına sahip asma köprüsü' unvanına sahip olacak. 1915 Çanakkale Köprüsü'nün kule bağlantıları ve bağlantı unsurları, kırmızı-beyaz olacak. 318 metrelik yüksekliğiyle Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı tarih olan, 3'üncü ayın 18'ini simgeleyen kulelerin üst kısmı da Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde olacak. 770'er metre kenar açıklıklarla toplam 3 bin 563 metre uzunluğundaki köprü, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle toplam 4 bin 608 metre geçiş uzunluğuna sahip. Gidiş ve geliş yolu 3'er şeritli olan köprü 45,06 metre genişlikte. Köprü tabliyesinin iki tarafında bakım onarım amacıyla kullanılacak yürüme yolları yer alıyor.
'Asrın projesi' olarak gösterilen 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi kapsamında 1 asma köprü, 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 6 alt geçit köprüsü, 38 üst geçit köprüsü, 5 köprü, 43 alt geçit, 115 çeşitli boyutlarda menfez, 12 kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa ediliyor.
Mine Yel