GESTAŞ’a ait bir feribotun kısa süre önce Bozcaada’da kapağı açılmazken, şimdi Lapseki hattında bir feribotun deniz ortasında kapağı aniden denize düştü. GESTAŞ filosunda yer alan ve Gelibolu Lâpseki arasında hizmet veren ‘Avşa Adası’ isimli feribot, deniz ortasında halatları kopunca, kapak denize açıldı. Durum fark edilince gemi durduruldu. Daha sonra Gelibolu İskelesi’ne geri dönen gemi, o halde, bir saatten fazla deniz üzerinde kalınca yolcular korku dolu anlar yaşadı. Sorunların bitmediği GESTAŞ’ta gemi arızaları da devam ediyor. Kısa süre önce de Geyikli-Bozcaada hattında sefer yapan Bayramiç isimli geminin kapakları açılmamıştı.
Tamamı Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ firmasında sorunlar, arızalar ve olaylar bitmiyor. 8 yeni gemi almasına rağmen GESTAŞ’ın feribotlarında bir bir arızalar yaşanıyor. GESTAŞ filosunda yer alan ve Gelibolu Lâpseki arasında hizmet veren ‘Avşa Adası’ isimli feribot, Gelibolu’dan Lâpseki’ye gitmek üzere hareket etti. Denizin ortasına kadar gelen gemide kapak halatları birden kopunca kapaklar denize açıldı. Durum fark edilince motorları durdurulan gemi Gelibolu İskelesi’ne geri döndü. Görgü şahitleri, o anda İskelede bağlı gemiler olduğu için uzun süre bekleyen gemide yolcular korku dolu anlar yaşadı.
PANİK DOLU ANLARI BÖYLE ANLATTILAR
Denizin ortasında bir saate yakın bekleyen gemi içerisindeki yolcular panik dolu anlar yaşadı.
Gelibolu Düşünce Platfortmu sosyal medya hesabında, o ana ait paylaşılan fotoğraf karesinin altına yorum yapanlardan bazı yolcular gemide yaşadıklarını şöyle anlattı:
- “Yalnız kaptan durumu çabuk fark edip hemen aksiyon almış. Motorları ters çalıştırarak istikameti değiştirmiş. Böylece geminin başı kıçı olmuş. Düşen kapak da ters kuvvet oluşturmayarak tehlike olmaktan çıkmış.”
- “Mehmetçik Gazinosundan izlediğim kadarıyla olay şöyle gelişti: Deniz aşırı dalgalıyken, fotoğraftaki feribot Gelibolu iskelesinden ayrıldı. Yaklaşık, yolun yarısına kadar ilerledi, sonra 3-5 dakika durdu, küçük bir sandal gibi batıp çıkmaya başladı... Bakış açıma göre kapağın açık olduğunu önce fark etmedim. Daha sonra da geri hareket ederek, Gelibolu iskelesine yine yanaşmak istedi, ama o anda iskeleye bağlı 2 feribot olduğu için, uzun süre denizde beklemek zorunda kaldı,... İskeleye bağlı feribotların, böyle olağanüstü bir anda neden iskeleyi hemen boşaltmadıklarını anlayamadım...”
- "Bence zam yapıp duracaklarına gemileri yenileyip bakım yapsınlar illa ki bir can gittikten sonra mı anlayacaklar”
- “Gemi tam yol giderken bu durum olsaydı hiç anlamadan bir anda ters düz olup batabilirdi. Allah korumuş.”
- “Büyük faciadan dönülmüş Allah korumuş, gene Ege de tatbikatta tank çıkarma gemimiz battığında da aynı böyle kapakları kopmuş”
- “Sağ sol 2 halatında aynı anda kopması enteresan evet metal yorgunu artık bu vapurlar. Normalden kat ve kat fazla ücret alınıyor + toprak bastı alınıyor. ama mecbur alternatif olmayınca kullanmak zorunda herkes. Yöneticilerimiz farkında ama bunu halkına layık görüyorlar”
- “Bizim her şeyimiz Allaha emanet bi dünya para alanlar neden bakımını yapmazlar”
- "hem de ne facia olacaktı allahım korudu o anları yaşadım"
- “Bereket kıyıda olmuş ya denizi ortalasaydı ne olacaktı hala bu hurdaları değiştirmeyenler zam yapmaya devam etsin”
- “Allah’ım ben de o gemide idim. 1 saat ölümle savaştık diyebilirim. GESTAŞ’ın marifeti”
- "insanlar kaderine terk edildi sayın Mehmet bey ben de aracımla gemideydim su an bile hala şoktayım"
- “Beyefendi kıyı gibi görünüyor ama değil Ben de o gemideydim aracımla denizin ortasına gelindiğinde oldu 1 saate yakın bekledik denizde allahım öndeki araçları korudu.”
- “geçmiş olsun gemidekilere ama toplumca abartmayı çok seviyoruz!!!!!
2- muhtemelen büyük bir dalga çukuruna düşen gemi titreşimden kapak tellerini koparmış( olmayacak şey değil) suyun ateşin havanın şakasının olmadığını herkes bilir!!
bu tür havalarda arabanızda kalmayin ve salonlara çıkın ( bence iyi havada bile arabada kalmak yasaklanmalı!! çünkü gecesi ve gündüzü ayrı olmak üzre başka bir geminin size çarpma olasılığı da var!!!) gemilerin yaşının önemi yoktur çünkü belli periyotlar ile tıpkı arabalarınıza yapılan muayene gibi tersane periyodu ve sonrasında ağır denetimleri vardır!!!! örneğin ufacık bir yangın pompası çalışmayan gemi sefere dahi çıkamaz!!
Kapakların ikisi de uçsa, gemi 20-30 derece sancak ve iskeleye meyilde yapsa batmaz.( kuralları uygulayan personel ile) örneğin dünkü olayda biz kaporta deriz size kapı olarak anlatıyım. Makine dairesine giden kapılar kapalı tutulduysa personel tarafından ki hep öyle olmalı. hiç endişe etmenize gerek yok.”
kaza insan hatası vs. heryerde var ama bu olay büyütülecek bir olay değil( gene de bu isle alakali olmayan insanların korkularını çok iyi anlıyabiliyorum!!)”
Denizlerdeki tüm personele Allah selamet versin puruvaları neta olsun."
İLK DEĞİL SON OLMAYACAK
Öte yandan, aynı gemi, 2016 yılı Nisan ayında, aldığı araç ve yolcularla birlikte saat 20.00'de Eceabat'tan Çanakkale'ye gitmek üzere hareket etti. Çanakkale İskelesi'ne 200 metre kala arabalı vapurda makine arızası meydana geldi. Yat Limanı kayalıklarına doğru sürüklenmeye başlayan arabalı vapuru, şamandıralar mevkiinde demir atarak durabildi. Arabalı vapurun kaptanı telsiz kanalından Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi (VTS) Müdürlüğü'ne makine arızası bilgisi verdi. Bunun üzerine bölgeye tedbir amaçlı olarak Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü'ne ait Kurtarma-4 römorkörü sevk edildi. Römorkörün kaptanı, arabalı vapurun kaptanı ile telsiz görüşmesi yaparak, kendilerini çekip çekmeyeceklerini sordu. Arabalı vapurun kaptanı ise saat 21.15 sıralarında makinelerden birinin arızasını gidererek çalıştırdığını beyan etti. Arabalı vapuru daha sonra demir alıp tek makine ve römorkör eşliğinde saat 21.30'da Çanakkale İskelesine yanaşmayı başardı.Arabalı vapurda 1.5 saat boyunca mahsur kalan yolcular, arıza anında panik yaşandığını, demir atılmasının ardından herkesin rahat bir nefes aldığını anlattı.
Dilek Akşen