Kiracısı olduğu Gelibolu İskelesi’ne başka bir kiracı olan GELÇAR’ın feribotunu görevi olmadığı halde yanaştırmayan GESTAŞ gündemdeki yerini koruyor. Tamamı Çanakkale’nin malı olan GESTAŞ’ın şahıs şirketi gibi yönetilmesi ve başka bir rakibi yok etme politikası gütmesinin yarattığı tartışma gündemdeki yerini daha çok koruyacağa benziyor.
 
Çanakkale’nin en önemli şirketi olan GESTAŞ’ın yüzde 99’u İl Özel İdaresi’ne ait. Aralarında Çanakkale Belediyesi, Ayvacık Belediyesi’nin de bulunduğu şirket, son zamanlarda gündemden düşmüyor. Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ, Türkiye’nin en önemli deniz şirketlerinden biri.  Bölgedeki adalara ve Çanakkale boğazındaki feribot seferlerini yapan GESTAŞ’ın bölgede tek rakibi ise Lapseki’ye bağlı Çardak beldesi ile Gelibolu ilçesi arasında hizmet veren GELÇAR. Daha önce Kilitbahir ile Çanakkale arasında feribotları bünyesine katarak rakip sayısını bire indirmişti.
Bu yılın başında GESTAŞ Genel Müdürü’nün değişmesi ile şirket kentin gündeminden hiç düşmedi. Kasasında 16 milyon TL ile şirketi devralan GESTAŞ’ın yeni genel müdürü, birkaç ay sonra İl Genel Meclisi’ne borçlanma yetkisi ile başvurdu. İl Genel Meclisi’nin kapısından defalarca dönen GESTAŞ, pandemi döneminde olmasına rağmen ve ulaşımın tamamen azaldığı dönemde birçok gemi satın aldı. Adrese teslim gemilerin satın alındığı konuşulmaya başlandı.
Bir yandan yeni gemiler alan şirket diğer taraftan bölgede tek olmak için Gelibolu ile Çardak arasında hizmet veren GELÇAR’ı yok etme planları yaptığı öğrenildi. Bir süredir yaptırımlarla ayakta durmaya çalışan GELÇAR, kısa süre önce isyan bayrağını çekti.
İddiaya göre;  GESTAŞ’ ın GELÇAR Denizcilik’in 40 yıllık deniz taşımacılığı hizmetini bitirmek için 31 Mart 2021’i beklediği yönünde. GELÇAR Denizcilik’in31 Mart 2021’de yenilenmesi gereken “ Kapat atma” sözleşmelerini yenilemeyeceği iddia edildi. “Kapak atma” sözleşmelerinin yenilenmemesi durumunda Gelibolu iskelesine yanaşma izinleri ortadan kalkan GELÇAR bünyesindeki feribotlar Çardak -Gelibolu hattında çalışamayacak. GELÇAR’ a bağlı feribotların “Kapat atma” sözleşmelerinin yenilenmeyeceği ve bu sayede, 40 yılı aşkın süredir boğaz hattında araç ve yolcu taşımacılığı da yapan feribotların seferlerinin duracağı konusunu, Çardak ve Gelibolu’ da yaşayan vatandaşlar günlerdir konuşuyor.
 
GEMİYİ YANAŞTIRMADI
Bu açıklamaların hemen ardından geçen Pazar akşamı Gelibolu iskelesinde GESTAŞ ile GELÇAR arasında gerginlik yaşandı. Alınan bilgiye göre; Gelibolu ile Çardak arasında deniz uylaşımını sağlayan GELÇAR’a ait bir feribot Gelibolu İskelesi’nde rampaya yanaştırılmadı. Bu yaptırım GESTAŞ’ın yetkisinde olmamasına rağmen feribotun iskeleye yanaştırılmaması gerginliğe neden oldu. Bir süredir devam olayların büyüyerek devam edeceğe benziyor.
 
GESTAŞ KİRACI
GESTAŞ’ın GELÇAR’a ait bir gemiyi iskeleye yanaştırmaması olayı büyüyerek devam ederken, iskelelerin İl Özel İdaresi’ne ait olduğu öğrenildi. Tüm iskelelerin özel idareye ait olduğu ve GESTAŞ’ın buraya yıllık kira ödeyerek hizmet verdiği hatırlatıldı. GELÇAR gibi GESTAŞ’ın da kiracı olduğu belirtilirken, kiracının başka bir kiracıya ait gemiyi yanaştırmaması ise görev dışı uygulama olarak kabul ediliyor. Oysa bir geminin iskeleye yanaştırılıp yanaştırılmaması Sahil Güvenlik ve Kıyı Emniyeti’nin görev sahasında olduğu belirtiliyor. Görevi olmadığı halde böyle bir yaptırım uygulayan GESTAŞ’ın kanunsuz hareket ettiği belirtiliyor.
 
İL GENEL MECLİS ÜYELERİ SUSUYOR
Öte yandan hem iskelelerin hem de GESTAŞ şirketinin sahibi İl Özel İdaresi. İskelelerde ve şirket içinde yaşanan olaylarla ilgili İl Genel Meclisi’nden hiçbir açıklama yapılmaması ise dikkat çekiyor. Bilindiği üzere İl Genel Meclisi’nin çoğunluğu CHP’den oluşuyor. Aynı zamanda İl Genel Meclisi Başkanı da CHP’den. Bu yüzden il Genel Meclisi’nden alınacak kararlar CHP’nin oyları ile ya geçiyor ya da engelleniyor.
Kentin gündemini günlerdir meşgul eden GESTAŞ ve ÇARDAK şirketi arasındaki olayla ilgili il genel meclisinden hiç kimseden ses çıkmadığı görülüyor. Şirketin ve iskelelerin sahibi olan il genel meclisi üyeleri ve başkanının bu konuda sessiz kalması ise gözlerden kaçmıyor.

GÜNDEMDEKİ YERİNİ KORUYOR
GESTAŞ’ta yaşanan olaylar ve son olarak GELÇAR’a uyguladığı baskı kentteki gündemini koruyor. Uzun süredir şirket yönetiminde yaşanan sıkıntılar nedeniyle kentin gündemine gelen GESTAŞ, son olarak GELÇAR ile yaşadığı sorun gündemdeki yerini korudu. GELÇAR’ın devre dışı bırakılması için uygulanan politikanın asıl amacının başka olduğu belirtiliyor. Kent gündeminde şimdi bu sorunun cevabı aranıyor.
 
Mehmet Kuzey