GESTAŞ Deniz Ulaşım, 2006 yılı Ağustos ayında Çanakkale bölgesindeki iskeleler ve deniz ulaşımının özelleştirme kararıyla Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nden (TDİ) Çanakkale İl Özel İdaresi’ne devriyle faaliyetlerine başladı. Şirketin yüzde 99.87’si Çanakkale İl Özel İdaresine ait.
Çanakkale Boğazı, Gökçeada, Bozcaada ve Güney Marmara hattında, hizmet veriyor. Özelleştirmeden sonra kurulan GESTAŞ Deniz Ulaşım’ın ilk Genel Müdürü Hasan Yürükçü oldu. Çanakkaleli olan Yörükçü, şirketi en zor şartlardan alarak büyüttü. Gemileri yeniledi, filosuna yeni gemiler kattı ve bu yatırımların yanında şirketi hem çok büyüttü hem de kasasına para koydu. 10 yıl gibi bir süre Genel Müdür olarak görev yapan Yürükçü’nün döneminde ne ulaşımda ne de gemilerde sorun çıktı.
VOLKAN USLU KASADA 714 BİN DOLARLA İLE BIRAKTI
Yörükçü’nün GESTAŞ’a kazandırdığı yükseliş ivmesini, 2016 yılında yerine gelen yine Çanakkaleli olan Volkan Uslu daha da yukarı taşıdı. Uslu döneminde de şirket hem kasasını doldurdu hem de ulaşımı sorunsuz şekilde yürüttü. Uslu’nun Çanakkale’ye ve şirkette kazandırdığı en büyük avantaj ise dolar üzerinde GESTAŞ’a kiralanan 4 büyük geminin kiraları doların yükselmesi ile artınca bunu dava açarak TL’ye çevirdi. Bu operasyon, şirkete büyük kazanç sağladı. Bu yüzden şirketin kasası da gün geçtikçe dolmaya başladı. Görevde kaldığı 4 yıl boyunca Uslu, 16 milyon TL nakit ve evrensel fon gelirleri ile 40 milyon TL’lik kasa ile görevi bıraktı. Görevde ayrıldığı Eylül 2019 yılında o dönem 714 bin dolar para GESTAŞ kasasında bulunuyordu.
BORÇ BATAĞINA SÜRÜKLEDİ
Volkan Uslu’nun istifasının ardından Ocak 2020’de Çanakkale dışından Mahir Sevinç getirildi. O günlerde İthal Müdür olarak anılan Sevinç’in gelmesi ile GESTAŞ’ta işler bozulmaya başladı. Sevinç, gelir gelmez ilk iş olarak borçlanmak için İl Genel Meclisi kapısında beklemek oldu. O kadar parayla GESTAŞ’ı devir alan Sevinç’in kısa sürede sınırsız bornçlanma için İl Genel Meclisi’ne başvurması çok tartışmıştı. O dönem İl Genel Meclisi çoğunluğu CHP’de olduğu için meclis üyeleri izin vermedi. İl Genel Meclisi Başkanlığının daha sonra AK Parti’ye geçmesi ile GESTAŞ’ta yanlış yatırımlar peş peşe geldi.
KURTARICI MÜDÜR OLARAK GERİ DÖNDÜ MAKAM ARACINI DA SAATI
Kurucu genel müdür olarak GESTAŞ’a yükselten Yürükçü, bu sefer kurtarıcı genel müdür olarak geri döndü. Yürükçü, adeta bitmiş bir şirketle karşılaştı. Yanlış yatırımları bir bir kapatan Yürükçü, fazladan alınan birçok aracı da sattı. Yürükçü, borçları zaman içinde bitirdi. Banka borçları, esnaf borçları, sigorta borçları gibi bir çok alanda bulunan borçları bir bir ödeyerek şirketi borçsuz hale getirdi.
GESTAŞ PARASIYLA ALINTERİ FERİBOTLARININ TÜM HAKLARINI ALDI
Tüm borçları kısa sürede bitiren GESTAŞ, yarım asırlık şirketi de satın aldı. Çanakkale Boğazı’nda yarım asrı aşkın süredir deniz ulaşımına hizmet veren ve halk arasında “Kilitbahir motorları” olarak bilinen Alınteri Feribotları, hattı ile birlikte GESTAŞ tarafından öz sermaye kullanılarak satın alındı. Bu gelişmeyle birlikte boğaz ulaşımında köklü bir dönem resmen sona ermiş oldu.
1960’lı yıllardan itibaren Çatlatan, Türker, Kırmızı Kazık gibi motorlarla başlayan Kilitbahir–Çanakkale hattındaki taşımacılık, ilerleyen yıllarda Deniz Gülü, Boğaz Gülü, İlknur ve İlknur-1 gibi teknelerle devam etti. 1980’li yıllarda ise araç ve yolcu kapasitesi artırılan Alınteri isimli feribotla birlikte “Alınteri Feribotları” filosu oluşturuldu.
Kilitbahir Deniz Nakliyat Şirketi’ne ait feribotlardan Alınteri-9 geçtiğimiz aylarda özel bir firmaya satılırken, Alınteri-8 ve Alınteri-18 bir süredir GESTAŞ tarafından kiralanarak hizmet veriyordu. Edinilen bilgilere göre şirket bünyesinde yalnızca Alınteri-17 feribotu kaldı. Son satın almayla birlikte Kilitbahir hattı ve feribotları tamamen GESTAŞ filosuna katıldı.
Çanakkale Boğazı, Adalar Hattı ve Marmara Denizi’nde deniz ulaşımının önemli markalarından biri haline gelen GESTAŞ, bu hamleyle hizmet kalitesini daha da artırmayı hedefliyor. Son bir yılda önemli çalışmalara imza atan GESTAŞ Yönetim Kurulu, Çanakkale Valisi Doç. Dr. Ömer Toraman başkanlığında önce geçmiş dönem borçlarını kapattı, ardından milyonlarca liralık yatırımları hayata geçirdi.
Kısa süre önce atıl durumdaki Gelibolu Yeni Feribot İskelesinin üstyapı çalışmalarına başlayan GESTAŞ, Kilitbahir hattının satın alınmasıyla birlikte boğaz ulaşımında önemli bir eşiği daha geride bıraktı.
Merhum kıyı kaptanları Muzaffer Türker, Necati ve Kadir Aradır kardeşler tarafından kurulan Kilitbahir Deniz Nakliyat Şirketi, sis, fırtına, kar ve tipi demeden, en zor hava koşullarında dahi iki yaka arasında araç ve yolcu taşımayı sürdürerek Çanakkalelilerin hafızasında silinmez bir yer edindi.
Ahşap teknelerle başlayan bu uzun yolculuk, modern feribotlarla devam etti; bugün ise Çanakkale Boğazı’nda yeni bir sayfa açıldı.
Sedat Uz