Artık ilçede yolcu otobüsleri geçmediği için buradaki vatandaşlar ya Çanakkale’ye ya da Gelibolu’ya gitmesi gerekiyor. Çanakkale’nin Avrupa yakasında bulunan iki ilçesi Eceabat değer kaybederken, köprünün bir ayağının bulunduğu Gelibolu ise değer kazanmaya devam ediyor.
Eceabat, Çanakkale’nin en önemli ilçelerinden biri konumundaydı. Çanakkale Boğazı’nın en çok araç taşınan geçiş noktalarından biri olması nedeniyle Eceabat, çok hareketli bir ilçeydi. Şehitliklerin de içinde bulunduğu ilçede hemen her gün kalabalık hakimdi. Bu hareketlilik, 1915 Çanakkale Köprüsü’nün bitmesi ile son buldu. Ekonomik krizle beraber yollarda araç sayısının azalması ve köprünün açılması ile Eceabat’ta uğrayan araç sayısı azaldı.
OTOBÜS FİRMALARI YAZIHANELERİNİ KALDIRDI
İlçeye en büyük hareketliliği otobüs firmaları oluşturuyordu. Çanakkale’den Avrupa yakasına geçen yolcu otobüslerinin tamamına yakını Çanakkale-Eceabat vapurlarını kullanıyordu. GESTAŞ’ın 24.00 feribotunda o dönemde çok sayıda otobüs bulunuyordu. Yoğunluk nedeniyle burada firmalar tarafından yazıhaneler de açılmıştı. Köprünün açılması ile beraber otobüs firmaları 1915 Çanakkale Köprüsü’nü kullanmaya başladı. Otobüs firmaları Eceabat’a uğramadıkları için buradaki yazıhanelerini de kapattı. İlçe sadece bu alanda değil vatandaşların şehir dışına çıkması durumunda da mağdur oldu. Otobüs firmaları buraya uğramadığı için buradaki vatandaşlar ya Çanakkale’ye geçip buradan otogara geçmesi gerekiyor ya da Gelibolu içesine gitme zorunda kalıyor.
GESTAŞ SEFERLERİNİ AZALTTI
Köprünün açılması ile beraber Eceabat hattındaki feribotlarla geçen araç sayısından ciddi azalma olduğu için GESTAŞ da zarar etmeye başladı. Yanlış planlama nedeniyle GESTAŞ, aldığı çok sayıda gemi de özellikle kış aylarında boşta kalıyor. GESTAŞ, Eceabat ve Kilitbahir hattındaki seferleri azaltınca ilçe ve Kilitbahr köyü halkı da mağdur oldu. Esnafların çoğu eskisi gibi iş yapamadığı için işyerini kapatmak zorunda kalıyor. Burada yaşayıp da Çanakkale’de çalışan vatandaşlar da işe gidip gelirken feribot seferlerine sık sık takılıyor. Ya işine geç gidip geliyor ya da uzun süre feribot bekliyor. Bu yüzden vatandaşların birçoğu Çanakkale merkeze taşınmak zorunda kaldı. Bazıları da Gelibolu ilçesine taşındı. Tüm bu gelişmeler sonucunda bir dönem çok hareketli olan ve rağbet gören Eceabat artık sessizliğe burunmuş durumda. Her geçen gün buraya ilgi daha da azalıyor.
GELİBOLU DEĞER KAZANDI
Çanakkale’nin Avrupa yakasındaki bir diğer ilçesi ise Gelibolu. Gelibolu, köprüden en fazla faydalanan ilçelerden biri oldu. Köprünün bir ayağının bulunduğu Lapseki ve diğer ayağının yer aldığı Gelibolu ilçesi, çok fazla değer kazandı. Gelibolu’ya aynı zamanda feribot seferleri de yapılıyor. Tüm bu gelişmeler ışığında Eceabat değer kazanırken, Gelibolu değer kaybetti.
Mehmet Güler