İl Başkanı Metin Ümit Ural tarafından yapılan açıklamada;   kamu şirketi olan GESTAŞ ile aynı işi yapan ve  daha az deniz mili mesafede olan İstanbul ve İzmir’deki hatları karşılaştırarak; “İstanbul ( İDO ) ve İzmir ( İZDENİZ ) gibi kamuya hizmet eden kuruluşlarla aranızda ne fark var! Yoksa siyasete arka bahçe olmak için mi zamlarla halkı zora sokuyorsunuz. Ve yine; GESTAŞ fiyatlarını köprü fiyatlarına yaklaştırarak karlı hale getirip kamu malını özelleştirmek için mi bu zamları yapıyorsunuz? “ ifadelerine yer verildi.

Cumhuriyet Halk Partisi Çanakkale İl Başkanlığı, GESTAŞ tarafından deniz ulaşımına gece yarısı yapılan fahiş zamların ardından, il binasında bir basın açıklaması gerçekleştirdi.Basın açıklamasına İlçe Başkanı Süleyman Erte,  CHP İl Genel Meclis Üyeleri Ömer Ar ve İsmail Gürses ile partililer katıldı.
Açıklamada şu başlıklara vurgu yapıldı.

“KAMUYOUNUN SESİ OLACAĞIZ”
“Bugünkü basın açıklamamız son günlerin önemli konusu GESTAŞ zamları ve konuyla ilgili kamuoyunun sesini sizlerin aracılığıyla ilgililere duyurmaktır. Deniz aşırı ulaşım kara ulaşımına göre daha meşakkatli ve pahalıdır. Ancak, devletin çok önemli görevlerinden birisi deniz aşırı ulaşıma destek vererek vatandaşlarımızın ulaşım haklarına çözüm üretmektir. Komşumuz Yunanistan 6.000 ada ve adacıktan oluşmakta bu adaların yaklaşık 200 âdetin de yaşam sürdürülmekte ve devlet bu konuyu vatandaşı için süspanse ederek yürütmektedir. Hep birlikte deniz ulaşımı nasıl yapılıyordu, isterseniz birlikte buna bir göz atalım. İstanbul da deniz ulaşımı sorunsuz ve sürekli geliştirilerek yürüyor. Marmara’daki adalar, Bandırma – Tekirdağ hatları ihtiyaca cevap verecek şekilde çözüm odaklı yürüyor. Çanakkale’mizde Boğaz geçişi ve 2 adamız, Bozcaada ve Gökçeada ulaşım zorunlulukla yapılıyor. Halkın Sorunları diz boyu, insanımız mutsuz ödeme zorluğu çekiyor. GESTAŞ Ülkedeki zamlara uyarak yılın 2. Fahiş zammını da yapmakta gecikmedi.”

“GESTAŞ KİMİN ŞİRKETİ, NE ZAMAN VE NE İÇİN KURULDU?”
Şirket; 2006 Yılında % 99,87’si İl Özel İdaresine ait, Çanakkale Bölgesindeki iskele ve deniz ulaşımının özelleştirilmesi kararıyla Denizcilik işletmeleri ( TDİ ) ndan İl Özel İdaresine devir ile oluşturulmuştur. 2006 yılından bu yana Çanakkale’mizin yükünü çekmiş, Valilerin, iktidar mensuplarının sorunların çözüm şirketi olarak görev yapmıştır. İktidarın arka bahçesi, İl Özel İdare üzerinden siyasi harcamaların, tören ve ağırlama giderlerinin çözüm merkezi olmuştur. Buna bağlı olarak da, kendini yenilemek yerine eski, işletme maliyetli yüksek, masraflı gemilerin deposu haline gelmiş, getirilmiştir.”

“ŞİMDİLERDE İSE GESTAŞ”
Yıllarca Türkiye Deniz İşletmelerinin yaptığını bile yapamamakta ve halkımızı, insanımızı her türlü zorlukla karşı karşıya bırakmış durumdadır.  Feribot ücretlerine ( 2022 yılının 2. Zammıyla ) bir gece de % 42 - %117 arasında zam yapmıştır.

“İSTERSENİZ KAMU ŞİRKETİ OLAN GESTAŞ’LA AYNI İŞİ YAPAN İSTANBUL İDO’YA VE İZMİR İZDENİZ’E BİR BAKALIM”
İstanbul Sirkeci hattında  1,5 deniz mili mesafede otomobil 35 TL, yolcu 10 TL.İstanbul Kart varsa, tam 5,48 TL, öğrenci 2,67 TL.  İzmir’de Bostancı-Üçkuyular arasında 3,1 deniz mili mesafade,  ki boğazdan uzun,  otomobil 32 TL, yolcu 6,50 TL, öğrenci 2,20 TL.  Çanakkale Eceabat Hattı’nda, mesafe 2,9 deniz mili, otomobil 135 TL, Kilitbahir Çanakkale hattında, mesafe 1,1 deniz mili 125 TL. Tam yolcu  10 TL. GESKART var ise Eceabat hattında tam yolcu 8 TL,  Kilitbahir hattında 6 TL,  öğrenci 1,5 TL.

“SAYIN NAİM MAKAS’A SORUYORUM”
“Bu nedir, halkımıza ne diyeceksiniz, yoksa GESTAŞ’la geçmeyin köprüden geçin mi diyeceksiniz? Yapılan Zamlar, Köprü geçiş ücretlerine alt yapımı oluşturuyor, yoksa arka bahçe için kar peşinde misiniz? Köprüde garanti olan 45.000 Araç, rakamı 5.000’ de kaldığı için, GESTAŞ fiyatlarını arttırarak, GESTAŞ yerine Köprüye mi araç yönlendirmeyi hedefliyorsunuz? Özellikle Adalar için, adalarda yaşayan insanımıza üretene, esnafa zulüm mü yaparak işini yürütmesinde işleri karışsın zorda kalsınlar, Adalarda yeni girişimcilerle bir hesap peşinde misiniz? Hiç iş bilmiyorsanız; sürekli geçiş kullanan yerleşik yolcu ve esnaf için süspanse ederek özel fiyatla kamu olarak halka hizmet etmeyi neden düşünmüyorsunuz? İstanbul ( İDO ) ve İzmir ( İZDENİZ ) gibi kamuya hizmet eden kuruluşlarla aranızda ne fark var! Yoksa siyasete arka bahçe olmak için mi? Zamlar la halkı zora sokuyorsunuz. Ve yine ;GESTAŞ fiyatlarını köprü fiyatlarına yaklaştırarak karlı hale getirip Kamu malını özelleştirmek için mi bu zamları yapıyorsunuz?  Halkımız, insanlarımız zorda, bu zamlarla yaşamın sürdürülmesi mümkün değil. Biz onların sesi olarak buradayız ve size sesleniyoruz. Bizim önerimiz çok net. Bırakın gidin diyoruz, bunun yolu halktan geçer, erken seçim değil, hemen seçim diyoruz. Halkımız da bunu istiyor.”

ADALILARIN DERDİ BÜYÜK
Bozcaada’mızın sorunlarına gelirsek,a damız yaşayanlarıyla, üreten çiftçisiyle, esnafıyla ve Turizmiyle önemli bir adamızdır. Yapılan zamlar ve alternatif geçiş çözümleri istememiz adadaki, tarımı navlun dolasıyla esnafı ve dolasıyla yaşamı zorlaştırıyor. Günübirlik gelip geçenler için adalar için adalıların çözüme ihtiyacı var, talep ediyorlar. Gökçeada’mızın sorunlarına bakarsak,Burada deniz ulaşımı daha da zor. Ada’dan Çanakkale’ye gelen işini görüp dönmek isteyenler, yine Çanakkale’den Ada’ya gidip dönmek isteyenler işlerini aynı gün yapıp dönmemekten şikayetçi. Kış aylarında yapılamayan seferlerin, ada yaşamını zorlaştırması Kabatepe’ye gelen yolcuların aktarım yapma sorunların düzelmesini ister Gökçeadalılar  Yine zamlı fiyatlardan şikâyetçi Gökçeadalılar. İşte GESTAŞ, işte Adalıların sorunları halkın çözüm bekleyen, zamları yüksek buluyor, seyahat etme haklarının Anayasal hak olduğunu ve devletçe desteklenmelerini istiyor. Deniz aşırı yaşayan Çanakkale halkı.

Dilek Akşen