Tamamı Çanakkale halkına ait olan GESTAŞ’ın Çardak ile Gelibolu arasında hizmet veren ve tek rakibi olan GELÇAR’a yönelik bitirme planı gündemdeki yerini koruyor. Her iki şirket arasındaki gerginlik devam ederken, Lapseki’ye bağlı Çardak beldesi halkı ise firmalarının arkasında durarak GESTAŞ’ı istemediğini belirtti. Tüm bu gelişmelere rağmen GESTAŞ’ın sahibi konumundaki İl Genel Meclisi’nin susması ile dikkat çekiyor.  
 
Çanakkale Boğazı ve adalar hattında hizmet veren GESTAŞ’ın yüzde 99’u İl Özel İdaresi’ne ait.  Geri kalan yüzde 1’lik kısmı ise Çanakkale Belediyesi, Ayvacık Belediyesi’nin de ortak olduğu ortaklara ait. Tamamı Çanakkalelilerin malı olan GESTAŞ, Türkiye’nin en önemli deniz şirketlerinden biri.  Bozcaada, Gökçeada, Balıkesir’in adalara araç ve yolcu ulaşımını tek başına sağlıyor. Çanakkale Boğazı’nda ise tek rakibi Gelibolu ile Çardak arasında feribot seferleri bulunan GELÇAR.

GESTAŞ, bu yılın başında genel müdürün değişmesi ile gündeme gelmeye başladı. Eski genel müdür kasasında 16 milyon TL ile şirketi bıraktı. Bu para ile şirketin başına gelen GESTAŞ’ın yeni genel müdürü, birkaç ay sonra İl Genel Meclisi’ne borçlanma yetkisi ile başvurdu. İl Genel Meclisi’nin kapısından defalarca dönen GESTAŞ, pandemi döneminde olmasına rağmen ve ulaşımın tamamen azaldığı dönemde birçok gemi satın aldı. Adrese teslim gemilerin satın alındığı konuşulmaya başlandı.

Bir yandan yeni gemiler alan şirket diğer taraftan bölgede tek olmak için Gelibolu ile Çardak arasında hizmet veren GELÇAR’ı yok etme planları yaptığı öğrenildi. Bir süredir yaptırımlarla ayakta durmaya çalışan GELÇAR, kısa süre önce isyan bayrağını çekti.
İddiaya göre;  GESTAŞ’ ın GELÇAR Denizcilik’in 40 yıllık deniz taşımacılığı hizmetini bitirmek için 31 Mart 2021’i beklediği yönünde. GELÇAR Denizcilik’in31 Mart 2021’de yenilenmesi gereken “ Kapat atma” sözleşmelerini yenilemeyeceği iddia edildi. “Kapak atma” sözleşmelerinin yenilenmemesi durumunda Gelibolu iskelesine yanaşma izinleri ortadan kalkan GELÇAR bünyesindeki feribotlar Çardak -Gelibolu hattında çalışamayacak. GELÇAR’ a bağlı feribotların “Kapat atma” sözleşmelerinin yenilenmeyeceği ve bu sayede, 40 yılı aşkın süredir boğaz hattında araç ve yolcu taşımacılığı da yapan feribotların seferlerinin duracağı konusunu, Çardak ve Gelibolu’ da yaşayan vatandaşlar günlerdir konuşuyor.
 
GÖREVİ OLMADIĞI HALDE GEMİYİ YANAŞTIRMADI
Bu açıklamaların hemen ardından geçen Pazar akşamı Gelibolu iskelesinde GESTAŞ ile GELÇAR arasında gerginlik yaşandı. Alınan bilgiye göre; Gelibolu ile Çardak arasında deniz uylaşımını sağlayan GELÇAR’a ait bir feribot Gelibolu İskelesi’nde rampaya yanaştırılmadı. Bu yaptırım GESTAŞ’ın yetkisinde olmamasına rağmen feribotun iskeleye yanaştırılmaması gerginliğe neden oldu. Bir süredir devam olayların büyüyerek devam edeceğe benziyor.
 
GESTAŞ’IN DA İSKELELERİN DE SAHİBİ İL ÖZEL İDARESİ
GESTAŞ’ın GELÇAR’a ait bir gemiyi iskeleye yanaştırmaması olayı büyüyerek devam ederken, iskelelerin İl Özel İdaresi’ne ait olduğu öğrenildi. Tüm iskelelerin özel idareye ait olduğu ve GESTAŞ’ın buraya yıllık kira ödeyerek hizmet verdiği hatırlatıldı. GELÇAR gibi GESTAŞ’ın da kiracı olduğu belirtilirken, kiracının başka bir kiracıya ait gemiyi yanaştırmaması ise görev dışı uygulama olarak kabul ediliyor. Oysa bir geminin iskeleye yanaştırılıp yanaştırılmaması Sahil Güvenlik ve Kıyı Emniyeti’nin görev sahasında olduğu belirtiliyor. Görevi olmadığı halde böyle bir yaptırım uygulayan GESTAŞ’ın kanunsuz hareket ettiği belirtiliyor.
 
GESTAŞ’IN VE İSKELELERİN SAHİBİ SUSUYOR
Öte yandan hem iskelelerin hem de GESTAŞ şirketinin sahibi İl Özel İdaresi. İskelelerde ve şirket içinde yaşanan olaylarla ilgili İl Genel Meclisi’nden hiçbir açıklama yapılmaması ise dikkat çekiyor. Bilindiği üzere İl Genel Meclisi’nin çoğunluğu CHP’den oluşuyor. Aynı zamanda İl Genel Meclisi Başkanı da CHP’den. Bu yüzden il Genel Meclisi’nden alınacak kararlar CHP’nin oyları ile ya geçiyor ya da engelleniyor.
Kentin gündemini günlerdir meşgul eden GESTAŞ ve ÇARDAK şirketi arasındaki olayla ilgili il genel meclisinden hiç kimseden ses çıkmadığı görülüyor. Şirketin ve iskelelerin sahibi olan il genel meclisi üyeleri ve başkanının bu konuda sessiz kalması ise gözlerden kaçmıyor.  En ufak sorun ve konularda konuşan İl Genel Meclis üyeleri, sahibi oldukları ve aynı zamanda ortaya çıkan bu sorun ile ilgili şimdiye kadar bir açıklama yapmadı. Aynı şekilde, sadece il genel meclisi üyeleri değil, şirketin ortağı olan belediyelerin başkanları ve siyasi partiler de susmayı tercih ediyor.

ÇARDAK ŞİRKETE SAHİ ÇIKTI
Olaylar devam ederken Çardak beldesi vatandaşları şirketine sahip çıktı. Aynı zamanda beldeye katkı da sunan şirketin arkasında durduklarını belirten belde halkı, GESTAŞ’ı istemediklerini belirttiler. Belde halkı hem sosyal medya sayfasında hem de çeşitli platformlarda “Bizler GELÇAR’ın arkasındayız. Çardakta GESTAŞ’ ı istemiyoruz. Sonuna kadar arkanızdayız. Çardakta GESTAŞ’ı istemiyoruz, GELÇAR’dan memnunuz. ÇARDAK’ta GESTAŞ’I istemiyoruz” açıklamalarını yaptı.

Mehmet Kuzey