Reklam

DEVLET VE ADALET

.

319 0

İbrahim Akın Kazancı

İbrahim Akın Kazancı

Devlet ile Adalet aslında birbirinden farklı ama bir o kadar da yakın iki kavramdır. Aslında yazımda anlatmak istediğimi en başta özetleyecek  Kurucu Liderimiz Atatürk’ün sözü ile başlarsak "İstiklal, İstikbal, Hürriyet Her Şey Adaletle Kaimdir.’’ Bu söz giriş olsun, ele alacağım bu konuda bu minimalde,
Peki Adalet nedir; Platon’a göre adalet, en üst düzeydeki uyumlu bir düzen anlamında, en yüce ve kapsamlı bir erdem, insanın ve devletin temel davranış kuralıdır. Yani insan ve devlette olan olması gereken bir erdem, devlet olanın da insan olmanındı zaruri hala getiren bir davranış biçimidir. Bir diğer kavramımız Devlet kısaca, belirli bir insan topluluğunun, belirli bir toprak parçası üzerinde egemenlik sağlamasıyla oluşan ve hukukî  kişiliğe sahip devamlı bir teşkilât, Devlet, beşeri bir kavram, devlet şüphesiz adalet  ile neredeyse iççice geçmiş iki birbirini tamamlayan kavram bunu en güzel anlatan özetleyen kültürümüzde yer alan Adalet Dairesi. Adalet dairesi teorisi; geçmişte Sümerlerde rastladığımız ve tarih içerisinde Hint-İran gibi kadim doğu medeniyetlerinin bilgi birikiminden damıtılarak Osmanlı’ya kadar gelen, din-devlet-toplum ilişkilerini siyaset felsefesi ve yönetim anlayışı bağlamında, adalet ekseninde ele alan düşünsel bir faaliyettir. Yusuf Has Hacib’in Kutadgu Bilig’inde, İbn-i Haldun’un Mukaddime’sinde, Nizamülmülk’ün Siyasetname’sinde ve daha birçok düşünce ve devlet adamının eserlerinde adâlet dairesi yer alırken,  Adalet Dairesi bu modern çağın gerekliliklerindeki zaruretini en sade ve anlaşılır şekilde anlatan söylemdir, bu yaklaşım günümüzde hala dikkatle kavramayı zorunlu kılıyor. Adalete güvenin azaldığı yerde devlet mekanizması da zarara girmeye başlıyor. Boşuna Adalet Mülkün Temelidir denilmiyor.
 
Lafı uzatmadan ADALET DAİRESİNE BAKALIM
 
Adldir mûcib-i sâlah-ı cihan (Dünya düzeninin teminatı adalettir.)
Cihan bir bağdır divârı devlet (Dünya bir bağdır, duvarı devlet.)
Devletin nâzımı şeriattır (Devletin nizamını kuran hukuktur.)
Şeriata olamaz hiç haris illa mülk (Hukuku yalnızca otorite korur.)
Mülkü zapt eyleyemez illa leşker (Otoriteyi sağlayacak olan askerdir
.)
Leşkeri cem edemez illa mal (Ordu mal ile kaim olur.)
Malı cem eyleyen raiyettir (Malı bir araya getiren halktır.)
Raiyeti kul eder âlem-i padişaha adl (Halkı idare altına ise ancak padişahın adaleti alır.)

Dikkat ederseniz Adalet İle Başlayan Ve  Adalet ile biten bu öğreti, baştan sona kadar adaletten ayrılmamız gerektiğini, şayet eğer devlet olmak istiyorsak, zaruretini böyle anlatıyor.
 


Etiketler; #devlet #adalet
Yorum Ekle
İsim
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.