Pandemi sebebiyle sektörlerde ve alışkanlıklarda köklü değişiklikler olduğu ortaya atıldı. ÇATOD Başkanı Aydeğer,’’Artık eski usul turizmi yaşamayacağız’’ diyerek önemli açıklamalarda bulundu.
Tüm dünyada etkisini sürdüren korona virüs pandemisi sebebiyle yapılan araştırmalar sonunda insanların tüketim, turizm gibi alışkanlıklarında köklü değişiklikler olduğu ortaya atıldı. Çanakkale Turistik Otelciler İşletmeciler ve Yatırımcılar Derneği  (ÇATOD) başkanı Armağan Aydeğer, korona virüs sonrasında turizmin değişeceğini vurgulayarak, dernek tarafından yapılan faaliyet ve çalışmalar hakkında bilgiler verdi.

PANDEMİ DARALMAYA NEDEN OLDU
ÇATOD Başkanı Armağan Aydeğer,   Turizmde eski alışkanlıkların artık olmayacağını belirterek, Çanakkale’de geçmiş yıllarda yapılan yatırımların Turizmin geleceğine doğru etki edeceğini belirtti. Aydeğer “Covid-19 tüm dünyada Turizm sektöründe yıllardır, bekli de yüz yılı aşkın bir süredir yaşanmamış büyük bir travmaya sebep oldu’’ diyerek, her geçen yıl artan Turizm verileri 2020 yılında yaşanan Covid-19 pandemisi ile beraber Yüzde 80’e varan bir daralmaya neden olduğunu paylaştı. Aydeğer, ‘’Bu olağanüstü olay sadece ülkemizde değil, dünyadaki turizm ile ilişkili tüm alanlarda, tüm ülkelerde yoğun bir şekilde etkilendi.  Oranlar kimi yerlerde, özellikle coğrafi konumları açısından baktığımızda farklı noktalardaki yerler yüzde 70’lere kadar belki düşüş olmuş olabilir ama ortalama %70 ile %80 arası tüm dünyada bir daralmaya neden oldu.  Covid-19 süresi Türkiye’de daha çok Mart ortası itibari ile deneyimlediğimiz ama dünyadaki ilk hareketi Çin’in Wuhan kentinde Ocak ayı başlangıcında daha çok duyduğumuz ve daha sonra Avrupa ve Kuzey Amerika başta olmak üzere hızlıca yayılan bir pandemi ile karşımıza çıktı.  Turizm de bu süreçte hiç olmadığı kadar bu işin tesiri altında kaldı.  Bizler ÇATOD olarak, bu sürecin en başlangıcında gerek kendi üyelerimizle, gerekse kendi paydaşlarımızla anket çalışmaları yaptık. Hem sektörden hem de paydaşlarımızdan online toplantılar gerçekleştirdik.  Yaptığımız bütün toplantılarda neyin değiştiği açısından, yani aslında ne olduğunu ve bundan sonraki sürecin nasıl evrileceği ile ilgili ciddi bir görüşümüz ortaya çıktı” dedi.

‘’DÜNYA TURİZMİ DAHA HIZLI BİR GERİ DÖNÜŞÜM YAPACAKTIR’’
Pandeminin etkisiyle turizmde köklü değişikler olacağını kaydeden Aydeğer, “ Ben Tünelin ucundaki ışığın başka bir trenin olmadığını artık bir şeylerin normale döneceğine dair bir kanaatimiz olduğunu söyleyebilirim.  Pandemi sürecinin başlandığı noktada gözlemlediğimiz şuydu’’ diyerek gözlemlerini paylaşan Aydeğer, ‘’ Misafir artık bu Covidle beraber yüksek konsantrasyonunu daha düşük nüfus yoğunluğu olan şehirleri daha fazla tercih ettiğini yaptığımız araştırmalarda gözlemledik. Artık insanların bir müddet daha hava yolunu tercih etmeyeceğini gördük. Mecbur kalmadıkça  yakın yerlerde kendi aracı ile seyahat edeceğini gözlemledik.  Diğer tarafta insanların genel tatil tercihlerinde daha doğa ile iç içe, eko turizminin yoğun olduğu, denize yakın olan noktalara daha  eğilim olduğunu gözlemledik.  Diğer taraftan kimlikli şehirle, yani  kültürel, coğrafi, doğal değerleri açısından bir kimliği olan  kendi kimliğini korumuş noktalara , destinasyonlara alaka ve ilginin olduğunu gözlemledik.  Biz geldiğimiz gün itibari ile  Kasım ayı itibari ile elimizde üç aylık bir deneyim oluştu.  1 Haziran’da tüm dünyada gevşemeler oldu biz de Ekim ayına kadar bu deneyimi yaşadık.  Çanakkale özelinde konuşmak gerekirse  saydığım bu eğilimlerin pozitif tarafındaki  bir destinasyon olarak ayrışmış olduğunu söyleyebilirim.  Temmuz- Ağustos aylarında bölgemiz özellikle  Türkiye’nin diğer turizm destinasyonlarına göre olumlu ve hızlı yükselen destinasyonlardan bir tanesiydi. Geleceğe baktığımızda, evet Dünya turizmi  yaklaşık olarak 60 sektörü besleyen , bununla beraber sadece gezi, seyahat değil, iletişim, sosyalleşme başta olmak üzere bir çok anlamda  müthiş ağı oluşturan  bir sektörden bahsediyoruz. Dünya turizmi bu çerçevede daha hızlı bir geri dönüşüm yapacaktır. Ama artık eski usul turizmi yaşamayacağız.  Artık insanların daha  kendini farklılaştırdığı, beklentilerini  değiştirdiği bir turizmi hep birlikte göreceğiz” dedi. 

‘’ÇANAKKALE ÖNEMLİ BİR BÜYÜME POTANSİYELİNE SAHİP’’
Armağan Aydeğer, Çanakkale’nin turizm potansiyeline değinerek, Çanakkale özelindeki turizm değerlendirmelerinde bulundu. Aydeğer, pandeminin etkilerinden de söz ederek,  pandemi süreci sonrasında  turizmle ilgili olan  stratejilerin tekrar revize edilmesine ihtiyaç duyulacağının üzerinde  durdu. ‘’Bölgemiz bu konuda, bu güne kadar yapılan yatırımların da  bu paralelde yapılması bir avantajdı.  Bu anlamda bölgemizde bu çerçevedeki  tesislerin, yatırımların artacağını düşünüyorum.  Ki insanlar artık o büyük yapılardan ziyade,  daha küçük ve o yöre ile özdeşleşmiş  yapılara daha çok ilgi gösterecek. Ki bunu geçirdiğimiz son iki üç ayda birebir gözlemledik.  İnanıyoruz ki Çanakkale yaklaşık 671 kilometrelik sahil bandıyla , Kazdağlarıyla,  sahip olduğu olağanüstü tarihi değerleri ile   önemli büyüme potansiyeline sahip. Önemli olan konu şu;  Bundan sonraki süreçte artık bizim nicelik üzerinde değil, nitelik üzerine kurgulamamız gereken bir dönem. Yani  Covid-19 süreci  insanların nicelik  odaklı büyümelerinin önündeki en büyük silkinme.  Bu dönemden sonra halen daha nicelik  üzerine yapılan kurgular olursa  başarısızlığa ulaşma ihtimali çok yüksek.   Dolayısı ile Çanakkale sahip olduğu nicelikli ürünleri ile kişiye ve yöreye özel yatırımları ile ilerleyen bir dönemde çok daha önemli bir noktada olacağına inanıyorum’’ ifadelerinde bulundu.

İÇ TURİZME YÖNELME OLDU
Açıklamalarına devam eden Armağan Aydeğer, Çanakkale’nin tanıtılmasında yapılan ve ortaya konan faaliyetlerin önemine değinerek, yapılan araştırmalarla ilgili verileri de paylaştı. Aydeğer “Tanıtımlar Çanakkale’nin yerel ve diğer alanlarda tanınması için yapılan önemli faaliyetler.  Pandemi dönemi bize sürekli olarak  strateji üretme sorunluluğu ortaya koydu.  Bu süreçte tüm dünya destinasyonları iç  turizm işlerine odaklandı.  Dünyadaki uluslararası seyahatler çok düştükten sonra şirketlerin birinci önceliği en azından bu kriz döneminde iç Pazar olarak görüldü ki 2021’in de büyük ihtimalle iç pazarın liderliğinde devam etmesi gerektiği hususunda da bir fikir birliği var.  Çünkü ülkeler arası seyahatin çok hızlı geri dönüş, yani 2019 verilerine dönüşmesi, 2021’de gerçekleşmesi çok muhtemel değil.  Yüzde 80 düştükten sonra illaki pozitif bir hareket olacaktır . Ancak 2019 verilerine ulaşmamız 2021 ve sonraki süreçte gerçekleşecektir’’ şeklinde konuştu.
 
 
Hülya Öz