Esnaf eski bayramları arıyor

Kurban Bayramı’na az bir zaman kala kentin cadde ve sokaklarında yoğunluk adım adım başladı.

288
Esnaf eski bayramları arıyor

Kurban Bayramı’na az bir zaman kala kentin cadde ve sokaklarında yoğunluk adım adım başladı. Vatandaşlar alışverişe çıksalar da pandemiden dolayı  bu bayram eski bayramlar gibi olmadı. Yaşanan hareketlilik beklentiyi karşılamasa da esnafın yüzünü az da olsa güldürdü.

Kurban Bayramı’na sayılı günler kala kesim alanlarında son hazırlıklar gerçekleştirilirken, bir yandan bayramın olmazsa olmazı tatlı ve şeker, kıyafet alışverişleri devam ediyor. Vatandaşlar alışveriş için kentin cadde ve sokaklarını doldursa da pandemi sebebiyle eski bayramlarda yaşanan yoğunluğun görülmemesi esnafı tatmin etmedi. Geçtiğimiz Kurban Bayramı’nı evde geçiren vatandaşlar için Bakanlık tarafından yapılan açıklamaya göre bu bayram sokağa çıkma yasağı olmayacak.

Çikolata ve şeker sektöründe 2,5 yıldır faaliyet gösteren Ahmet Uysal konu ile ilgili açıklamalarda bulundu. Uysal bu bayramı heyecanla beklediklerini söyledi. Pandemideki ilk Ramazan Bayramı’nın diğer bayramlara nazaran çok kötü geçtiğini söyleyen Uysal, “Geçen sene ile bu yıl arasında çok fark var pandemiden dolayı. Bu bizim 2020’nin ikinci bayramı. İlk bayramı geçen yıllara göre çok kötüydü. Bu bayramı heyecanla bekliyoruz ama şimdi Kurban Bayramı Ramazan Bayramı’na göre çikolata ve şekerlemede daha az olur. Kurban Bayramı olduğu için gerek havaların daha sıcak olmasından dolayı yani şimdi çoğu müşteri diyor ki eve gidene kadar erir mi çikolata, evde buzdolabında mı saklayalım gibi sorular yöneltiyor. Heyecanla bekliyoruz bakalım nasıl olacak bu hafta. Genelleme yaparsak tabii ki arife günü, arifeden bir gün önceki gün bizim için iş potansiyeli yüksek oluyor. Yani bu sadece bireysel müşteri bazında değil kurumlar, bankalar olsun diğer büyük şirketler olsun personeline çikolata dağıtıyor” dedi.

“BİR ESNAF İÇİN İKİ AY CİDDİ BİR KAYIPTIR”
Pandemi döneminde satışların hiç olmadığını ve sadece oturuklarını belirten Uysal, “Nisan, mayıs ayları kötü geçti. Baya baya oturduk ama Allah bereket versin diyoruz o süreçten sonra normal seviyede gidiyor. Nisan, mayıstan sonra normalleşmeyle beraber ciddi bir hareketlilik var. Şimdi bizim çikolatada bir diğer dalımız da kız isteme, nişan, söz çikolataları. Onlar hep ertelendi Haziran’a Temmuz’a. İki üç haftadır şu aralar ciddi bir yoğunluk yaşıyoruz o konuda mesailer falan yaptık. Tekrar bereket versin diyoruz ama geriden geldiğimiz için daha çok koşmamız lazım. Bir esnaf için iki ay ciddi kayıptır” ifadelerinde bulundu.

“GELECEKLE İLGİLİ PLAN YAPAMIYORUZ”
Bayram öncesi her esnafın dükkanına mal çektiğini söyleyen Uysal bu bayram herkesin arada kaldığını belirtti. Mal çekmek de tedirginlik yaşadıklarını söyleyen ve virüsle yaşamayı öğrenmemiz gerektiğini savunan Uysal, “Benim kişisel fikrim bu virüse alışacağız. Çıkan kompozisyonda bence bununla yaşamayı öğreneceğiz. Bizim hayatımızda bu sıfırlanmayacak. Çin’de çıkıp dünyaya yayıldıysa biz Türkiye olarak ne kadar 200-300’e indirsek de Amerika’da Brezilya’da binler oluyorsa bu rakamlar hep dönecek. Bu bitecek gibi hiç görünmüyor. İnsan psikolojisiyle de alışıyoruz. Yani ne kadar kaçabiliriz? Dünya’da şu an hala ciddi seviyede bununla mücadele ediliyor. Günlüğe çevirdik işi gelecekle ilgili plan yapamıyoruz. Kendi hayatımızda da ticaret hayatımızda da yapamıyoruz.
Bayram öncesi benim gibi çikolata, şeker satan ne yapar? Mal çeker mal alır ki çok satacağım diye düşünür çünkü geçen bayram çok satmıştır. Ama bu bayram böyle bir kaldık. Alalım mı, almayalım mı, ne kadar satılır? Gelecekle ilgili plan yapamıyoruz” şeklinde konuştu.

“HERKESİN MÜŞTERİ KİTLESİ FARKLI”
Ahmet Uysal açıklamalarına şu şekilde son verdi; “İyi bir çikolata 100 TL’den başlar. Bu da kişinin ekonomisine bağlı. Herkes ekonomisine göre kimisi çikolata kimisi şeker kimisi lokum alıyor. Kimisi daha iyisini istiyor. Bizim de bir müşteri kitlemiz var. Bazen müşteri geliyor almadan çıkıyor pahalı geliyor, bazısı da geliyor tatmin olmuyor daha iyisini istiyor. Herkesin ayrı bir müşteri kitlesi var.”

“GEÇEN YIL DAHA YOĞUNDU”
Ayakkabı sektörüne çalışan Lara Aliyeva işlerin durgun olduğunu vurguladı. Geçen yıla göre işlerin iyi gitmediğini söyleyen Lara Aliyeva “İşler durgun. Eskisi gibi çok bir yoğunluk yok. Yine de iyi kötü çarkı çeviriyoruz şu an. Bayram üstü çok şaşırtıcı derecede bir durgunluk var. Normalde bu şekilde değildi geçen sene. Bu sene pandemiden dolayı sanırım bir durgunluk var. Geçen yıl daha yoğundu. Geçtiğimiz Ramazan Bayramı bir nebze daha hareketliydi” dedi.
 
Çocuk giyim sektöründe olan Meriç Ihlamur ise pandemi sürecinin insanları alışverişten uzaklaştırdığını söyledi. Bu durumun esnafın işini oldukça etkilendiğini vurgulayan Ihlamur,  “Bayram yoğunluğu yok şu an için. Normalde önceki bayramlarda daha hareketliydi. Daha fazla alışveriş oluyordu. Bu süreci pandemi etkiledi mi? Evet etkiledi. Bu hastalık süreci insanları birazda olsa alışverişten uzaklaştırdı. Gerek deneme gerek insanların mali yönden sıkıntı yaşaması hepsi bizim işlerimizi etkiledi. Dışarıya nazaran işlerimiz çok iyi ama dediğim gibi önceki bayramlara nazaran bir azalma var. Çünkü şu an bayramın son dört günü yani şu anda iğne atsan yere düşmeyecek bir kalabalık olması lazımdı ama yok. Yaz sezonunda daha çok tişört, pantolon kış sezonunda mont, yelek, hırka satılıyor. Bizim genel olarak her zaman organizasyon ve etkinliklerimiz olur. Hafta sonları belirli günler, bayram zamanları, yılbaşı olacağı zamanın öncesi organizasyonlarımız olur. Ama dediğim gibi insanlar artık paralarını biraz tutmaya çalışıyorlar haklı olarak. Çünkü bu hepimiz için zorlu bir süreç oldu. Bunu en iyi şekilde tamamen inşallah atlatırız. Ramazan Bayramı ile kıyaslarsam bu dönemi, Ramazan Bayramı her zaman bir beklentidir. İnsanlar oruç tuttukları için bayramı beklerler. Kurban Bayramın da bir beklenti olmadığı için işler biraz daha düşüktür. Son bir hafta iş olur. Onda da ne kadar randıman sağlanırsa” açıklamalarında bulundu.


Arzu Baladur


Etiketler; #kurban bayramı
Yorum Ekle
İsim
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.