Çanakkale Boğazı’na yapımı devam eden köprünün ortaklarından Türkiye Futbol Federasyonu (TFF) ve LİMAK Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir Çin’in Vuhan kentinde başlayan Corona virüsü nedeniyle 1915 Çanakkale Köprüsü’nde aksamalar yaşanabileceğini söyledi. Virüs nedeniyle Çin’den gelecek halatların gecikebileceği vurgulandı.

İzmir Ticaret Odası Buluşması etkinliğinde yaptığı açıklamalarda, konulana 1915 Çanakkale Köprüsü yapımını üstlenen ve LİMAK Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir İzmir Ticaret Odası Buluşması etkinliğinde yaptığı açıklamada Corona virüsünün köprü inşaatını etkileyebileceğini vurguladı. Köprünün ana kablosunun tellerinin Güney Kore'de, örülme işleminin ise Çin'in Vuhan kentinde yapıldığını hatırlattı.
Özdemir programda yaptığı açıklamada, “Türk iş adamı olarak hem Türkiye'deki yatırımlarımız hem de yurt dışında yaptığımız yatırımlarda Corona virüsünün herhangi bir etkisini görmedik. Ama inşallah, dua ediyorum Çanakkale Köprüsü'nde bir gecikme olmaz. Çünkü biz onu 1 yıl öne çektik. 18 Mart 2022'de bu köprüyü açacağız ama ana kablo gelmezse, ana kablo için toleransımız var. O toleransı aşarsa, bir sıkıntı yaşar veya yaşamayız diye endişeyle beklemekteyiz” ifadelerini kullandı.

318 METRELİK YÜKSEKLİĞİYLE ÇANAKKALE DENİZ ZAFERİ'Nİ SİMGELİYOR
Toplam 32 bloktan oluşacak köprü ayakları tamamlandığında 318 metrelik uzunluğuyla 18 Mart Çanakkale Deniz Zaferi'ni simgeleyecek. Kulelerin en ucunda ise Çanakkale Savaşları kahramanı Seyit Onbaşı'nın, sırtlayarak namluya sürdüğü top mermisi tasviri yer alacak. Cumhuriyet'in kuruluşunun 100'üncü yılını simgeleyen 2023 metrelik orta açıklığı köprüye, 'dünyanın en uzun kuleler arası açıklığa sahip asma köprüsü' unvanını kazandıracak. Yapımına devam eden köprünün ayaklarını 318 metrelik yüksekliğinin 171'inci metresine ulaşıldı. Ayaklar tamamlanmasının ardından  köprünün ana kablosu getirilecek. Ancak köprünün ana kablolarının örülme işleminin ise Çin'in Vuhan kentinde yapıldığı için kentte etkili olan Corona virüsü nedeniyle gecikme yaşanabilme ihtimali olduğu dile getirildi.
 
YAKLAŞIM VİYADÜKLERİNİN AYAKLARI YÜKSELDİ
Gelibolu'nun Sütlüce ve Lapseki'nin Şekerkaya mevkileri arasında inşa edilen 1915 Çanakkale Köprüsü'nün her iki yakasındaki ankraj bloku imalatı da bitti. Malkara'dan Lapseki'ye kadar uzanan otoyol çalışmaları sürdürülürken, Lapseki yakasında 680, Gelibolu yakasında 365 metrelik yaklaşım viyadüklerinin ayakları da büyük oranda tamamlandı. Köprü inşaatında 2 bin 500 kişi, otoyol projesinde ise 3 bin 600 kişi çalışıyor.
 
MARMARA, EGE'YE OTOYOL AĞIYLA BAĞLANACAK
Gebze-Orhangazi-Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu'nun tamamlanması ile birlikte Edirne-Kınalı-İstanbul-Ankara Otoyolu, İzmir-Aydın Otoyolu ile entegre olarak Marmara Bölgesi, Ege Bölgesi'ne otoyol ağıyla bağlanacak. Diğer taraftan, yapım çalışmaları devam eden Kuzey Marmara Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü'nün de dahil olduğu Malkara-Çanakkale Otoyolu Kesimi ile birlikte Marmara Bölgesi'nin otoyol ringi tamamlanmış olacak.
 
İNCELİKLİ TASARIM
1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımındaki inceliklerle de dünyada bir ilk olmaya aday. Cumhuriyet’in 100’ncü kuruluş yıl dönümünü temsil eden 2023 metrelik orta açıklığıyla, tamamlandığında dünyanın en büyük orta açıklığına sahip asma köprüsü unvanına sahip olacak 1915 Çanakkale Köprüsü’nün kule bağlantıları ve bağlantı unsurları Türk bayrağının renkleri olan kırmızı-beyaza boyanacak. Her iki yakada 318 metre yüksekliğindeki kulelerin üst kısmı da Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde olacak. Köprünün 770'er metre yan açıklıklar ile birlikte toplam 3 bin 563 metre uzunluğunda olması planlanırken, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleri ile toplam geçiş uzunluğu ise 4 bin 608 metre olacak. 2 x 3 trafik şeritli olacak köprünün, yaklaşık 45,06 metre genişlikte olması öngörülüyor. Köprü tabliyesinin her iki tarafında bakım onarım amacıyla kullanılacak yürüme yolları olacak. Her iki kule temeli yaklaşık 40 metre derinlikte, deniz tabanında konumlandırılacak ve çelik kule yüksekliği yaklaşık 318 metre olacak. Proje kapsamında 1 asma köprü, 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 6 alt geçit köprüsü, 38 üst geçit köprüsü, 5 köprü, 43 alt geçit, 115 çeşitli ebatlarda menfez, 12 kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa edilecek. 1915 Çanakkale Köprüsü, 18 Mart 2022'de tamamlanarak hizmete açılacak.
 
Muzaffer Cirtel