Reklam

Balıkçılar deniz trafiğinden dertli

Çanakkaleli birçok balıkçının geçim kaynağı olan ‘Denizlerin Prensi’ lüfer havaların soğumasının ardından boğazda akış yapmaya başladı. Ancak lüfer akışının gemi ve feribot yolu üzerinde gerçekleşmesi balığı tutmak için bölgeye gelen balıkçılarla Sahil Güvenlik ekiplerini karşı karşıya getiriyor.

160
Balıkçılar deniz trafiğinden dertli


Çanakkaleli birçok balıkçının geçim kaynağı olan ‘Denizlerin Prensi’ lüfer havaların soğumasının ardından boğazda akış yapmaya başladı. Ancak lüfer akışının gemi ve feribot yolu üzerinde gerçekleşmesi balığı tutmak için bölgeye gelen balıkçılarla Sahil Güvenlik ekiplerini karşı karşıya getiriyor. Çanakkaleli balıkçılar ise bu duruma ekiplerin biraz tolerans göstermesini istiyor.

Bu yıl av sezonunun açılmasının ardından balık tezgahlarında beklenen bolluk yaşanmadı. Ekim ve Kasım ayı gibi başlaması beklenen lüfer sezonunun, havaların mevsim normallerinin üzerinde seyretmesi nedeniyle beklendiği gibi olmadı. Hal böyle olunca lüferin kilosu 100 ile 150 TL arasında satıldı. Yavaş yavaş havaların soğuması beklenen lüfer akışının gerçekleşmesine neden oldu. Çanakkale’de ise geçimini balıkçılıkla sağlayan birçok vatandaş lüfer için tekneleriyle denize açılmaya başladı.

BALIKÇILAR İLE SAHİL GÜVENLİK KÖŞE KAPMACA OYNUYOR
Çanakkale balıkçıları geçimini sağlamak için 1 sene boyunca havalarının soğumasının ardından lüferin akış yapmasını bekliyor. Ancak lüfer balığının akış yaptığı alanlar veya balığı yakalamak için tutulan yem balığının gemi yolu yada feribot yolunda olması balıkçılara ve kaptanlara zor anlar yaşatıyor.

SAHİL GÜVENLİK EKİPLERİ DENETİMİ SIKLAŞTIRDI
Geçtiğimiz günlerde bir balıkçı teknesinin feribotun  yoluna girmesi yürekleri ağza getirmişti. Yaşanan bu olayın ardından Sahil Güvenlik gemi ve feribot yolu üzerindeki denetimlerini artırdı. Bunun gibi olayların yaşanmaması için balıkçı teknelerin dikkat etmesi gereken bazı kurallar var. Arabalı feribotlar, iskeleye yanaşmaları esnasında hız kestikleri için manevra kabiliyetleri daha da düşer. Bu nedenle manevra sahasında herhangi bir tekne veya herhangi bir başka kişi veya cisim, bu alanda kesinlikle bulunmamalıdır. Liman Yönetmeliği’ne göre Kıyı tesislerinin yaklaşım kanallarında, mendirek ağızlarında, yanaşma ve bağlama yerlerinde ve demirleme sahalarında; her türlü su ürünleri avcılığı yapmak, yelkenle seyretmek, kürek çekmek veya diğer su sporları faaliyetlerinde bulunmak ve yüzmek yasaktır.  İskele yanaşma/kalkış manevra sahasında veya dışarısında balıkçı teknelerinin, arabalı feribot ile yolları kesiştiğinde; balıkçı tekneleri, arabalı feribotların arkasından dolaşmak yerine mutlaka durup beklemesi gerekmektedir. Balıkçı tekneleri, hiçbir koşulda arabalı feribotların yakınında seyretmemeli, yakınından geçmemelidir. Arabalı feribotlar, manevra sahalarına geminin dümen dinleyeceği bir hızda gelmesi gerekir. Hızlı geliş sebebiyle oluşan dalgalar, küçük tekneler için tehlike arz edebilir.  Arabalı feribotlar, güzergahlarında tekne fark ettiklerinde sesli uyarıda bulunmaları gerekmektedir. Sesli uyarı sonrası, manevra kabiliyeti yüksek ve daha çabuk olan küçük tekneler, arabalı feribotun güzergahından çekilmelidir.  Balıkçı tekneleri seyir halindeyken gerekli ışık ve alametleri göstererek karşıdan gelen tekne veya feribotu uyarmaları gerekmektedir.Manevradan kaçınmak her iki teknenin (arabalı feribot ve balıkçı teknesi) sorumluluğunda olup çatışmayı önlemek üzere yapılacak her rota veya hız değişimi gözle veya radarla diğer teknenin görebileceği kadar büyük olmalıdır. Birbiri ardından yapılacak küçük rota veya hız değişimlerinden kaçınılmalıdır. Arabalı feribotların bazı tiplerinin kapakları çok dik olduğundan özelikle kalkış esnasında balıkçı tekneleri arabalı feribota çok fazla yanaşmamalıdır. Tekne kör noktada kalmaktadır. “Kanun ve yönetmelikler gereği, kıyı tesislerinin yaklaşım kanallarında, mendirek ağızlarında, yanaşma ve bağlama yerlerinde ve demirleme sahalarında her türlü su ürünleri avcılığı yapmak, yelkenle seyretmek, kürek çekmek veya diğer su sporları faaliyetlerinde bulunmak ve yüzmek yasaktır” maddesi gereği liman tesislerinin içinde balık avcılığı yapılmaması gerekmektedir. Ancak balık sezonunda özellikle Çanakkale, Kilitbahir ve Gelibolu önlerinde yatak yapan balık nedeniyle liman sınırlarında birçok balıkçı teknesine rastlanmaktadır. Bu noktada, balıkçı teknelerinin liman sınırlarında iskeleye yaklaşan ve kalkış yapan feribotları kontrol ederek seyir yapmaları bir zorunluluk olarak dikkat çekmektedir.
 
BALIKÇILAR TOLERANS GÖSTERİLMELİ Mİ?
Çanakkaleli balıkçıların 1 sezondur bekledikleri lüfer akışı ve balığı tutmak için yakalanan yem gemi yada feribot yolu üzerinde bulunuyor. Son dönemlerde Sahil Güvenlik ekipleri tarafından artırılan denetimler balıkçıların, balık tutmasını olumsuz etkiliyor. Senede bir kere gerçekleşen bu durum karşısında Sahil Güvenlik ekiplerinin biraz tolerans göstermesi gerektiğini düşünüyor.
 
Cemhan Şen
 

Yorum Ekle
İsim
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.