Savunma Sanayi, Denizcilik ve İnşaat alanlarındaki projelere hızla devam Dardanos Marine Aselsan’a insansız tekneler de üretiyor. Kendi binaları olmadığı için Çanakkale’nin üretime uygun yerlerinde tekne ürettiklerini ifade eden Dardanos Marine yetkilisi Ceyhuni Gürer, “Çanakkale’de sanayiye dönük arazi konusunda problem var. Mevcut arazi fiyatları çok yüksek” dedi.

Çanakkale Teknopark’ta Arge Ofisi olan Dardanos Marine kurulduğu günden beri birçok fiber tekne üretimine imza attı. Hem yurtiçi hem de yurtdışında çok sayıda motoryat ve gezi teknesi satışı gerçekleştirildi. Dardanos Marine  yetkilisi Ceyhuni Gürer firmalarının kuruluşu ve faaliyetleri ile  ilgili bilgi verdi. Bir aile firması olduklarını belirten Gürer, “8 senedir faaliyetteyiz. Bütün Türkiye’ye tekne üretiyoruz, 4 metre 60 santimetreden 35 metreye kadar tekne üretebiliyoruz. Başlangıç olarak biz bir Arge firması olarak kurulduk. Halen ARGE faaliyetlerimizi Teknoparkta, Savunma Sanayi, Denizcilik ve İnşaat alanlarındaki projelerimizle sürdürüyoruz” dedi.

Konuşmasına devam eden Dardanos Marine yetkilisi Ceyhun Gürer, “ARGE yapmak ve girişimci olmak gerçekten çok zordur. Çünkü size dönüşünün olacağı garanti olmayan ve bu dönüş zamanının uzun olduğu bir konuya vakit ve para harcıyorsunuz, destek alma şansı çok zayıf çünkü Türkiye’deki destekler mali olarak dört dörtlükseniz veriliyor,  zaten ARGE’ci dediğiniz insan bütçesi kısıtlı kafaları iyi çalışan mühendislerdir genelde zaten o bütçeyi bulamadığı için destek istemektedir.  ARGE yapmamızın en büyük nedeni Türkiye’nin katma değeri yüksek ihracat potansiyeli olan yeni ürünlere ihtiyacı var. Tüketim ekonomisinden üretim odaklı ekonomiye geçiş ülkemizin olmazsa olmazı durumunda. Avrupalı ne yapıyor sizinle beraber aynı metrajda yapılan tekneye sanat ekliyor tasarımla ilgili yeni özellikler ekliyor. Fütüristik tasarımlar ekliyor onu güzelleştiriyor. Mühendislik tasarım haline getiriyor sizin 10 liraya sattığınızı o 100 liraya satıyor. Aradaki marj katma değer yüksek olunca hiçbir ham maddeden hiçbir lüksten kaçmasına gerek kalmıyor. Zamandan tasarruf etmesinden gerek kalmıyor. Çünkü orda kullanabileceği bol miktarda bütçe oluşuyor ve geliştikçe dünyaya hitap eden daha büyük ürünler ortaya çıkıyor. Kendi binamız olmadığı için Çanakkale’nin değişik yerlerinde bulabildiğimiz uygun binalarda üretim yapamaya çalışıyoruz. Çünkü Çanakkale’de sanayiye dönük arazi konusunda problem var. Mevcut arazi fiyatları çok yüksek ve Organize Sanayi Bölgesi amacının dışına çıktı” diye konuştu.

ASELSANA İNSANSIZ TEKNE ÜRETİYORUZ
Rakip olarak dünya liderlerini örnek aldığını ifade eden Gürer, “Biz de yola çıkarken Türkiye standartlarını gözetmeyelim rakip olarak kendimize dünya liderlerini hedef alalım onlar gibi olamasak da onlara yaklaşalım istedik. Çünkü bu da bizi geliştirecektir. Bu amaçla dünyadaki en büyük firmaları takip ediyoruz. Yeni şeyler üretiyoruz ve mutlaka fuarlara katılıyoruz. Türkiye fuarlarından geri dönüşüm alamıyoruz ama yine de fuarlara katılımı sağlıyoruz. İlk fırsatta da yurt dışı fuarlara gideceğiz. Şuan Türkiye de ki en iyi teknelerden birkaçını üretiyoruz diyebiliriz tüm bu tecrübelerimizle İtalya, Almanya ve ABD’ye rakip tekneler yapıyoruz.   ASELSAN’a insansız tekneler üretiyoruz. ASELSAN Türkiye’nin göz bebeği. ASELSAN’a iki defa gittim hayatımda gördüğüm en iyi ekip, sıfır ego, herkes işini yapıyor, herkes işinde çok iyi ama orada insan gerçekten mühendis olduğunu hissediyor. Mühendisliğin tadını çıkarıyor. Adamlar çok doğru sorular soruyor. Doğru yerlere bakıyorlar. Genelde o koltuklara oturanlar başka havaya girerler o çocuklarda öyle bir şey yok canlarını dişe takarak çalışıyorlar. Pırıl pırıl adamlar öyle bir guruba tekne yapmak bizim için bir onurdur. Artık onların ana taşeronlarından birisi de biziz. Bu Çanakkale için de gurur verici bir olay olduğunu düşünüyorum. Biz arge yapmaya devam edeceğiz ve Çanakkale’yi de tanıtmaya devam edeceğiz” dedi.

Damla Şener Okdaş