Kule kesonu batırıldı
 
Köprünün ayaklarının üzerine konulacağı 54 bin 800 ton ağırlığında ve yaklaşık bir futbol sahası büyüklüğündeki kule kesonu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan'ın katıldığı tören ile deniz içerisindeki temelin üzerine batırıldı. Bu önemli anları izleyen Bakan Turhan, “1915 Çanakkale Köprüsü, dev bir proje olmasının ötesinde Türkiye’nin aydınlık yarınlarının da bir kanıtı niteliğindedir" dedi.
 
Çanakkale Boğazı’na inşa edilecek olan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün Asya yakasına ait kule kesonu batırılma operasyonu Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’nın katılımıyla start aldı. Asya yakasına ait kule kesonu , römorkörler yardımıyla çekilerek geçtiğimiz Lapseki’nin Şekerkaya mevkisine getirildi. 54 bin 800 ton ağırlığında ve yaklaşık bir futbol sahası büyüklüğündeki kule kesonu, ise Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan , ve beraberindeki heyetle batırılma operasyonu başladı. Bakan Turhan yaptığı konuşmada; “Türkiye’nin aydınlık yarınlarının da bir kanıtı niteliğindedir" dedi.
İlk olarak Lapseki ilçesi Şekerkaya mevkiindeki köprü şantiyesinde incelemelerde bulunan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, beraberinde Bakan Yardımcısı Enver İskurt, Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir Uraloğlu, Çanakkale Valisi Orhan Tavlı, Lapseki Kaymakamı Tahir Şahin, Lapseki Belediye Başkanı AK Partili Eyüp Yılmaz, köprü inşaatını yapan firmalardan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, Limak Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili Sezai Bacaksız, Limak Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı Ebru Özdemir, Yapı Merkezi İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, ÇOK A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı ve SK E&C temsilcisi Seung Soo Lee ve ÇOK A.Ş. Yönetim Kurulu Üyesi ve Daelim temsilcisi Young Jin Woo ile birlikte, 1915 Çanakkale Köprüsü Asya kule kesonunu batırma töreni için Lapseki iskelesindeki 'Erdoğan Yazıcı' isimli deniz otobüsüne binerek, tören alanına hareket etti. Tören, Lapseki ilçesi Şekerkaya mevkiinde kule kesonunun batırıldığı alanda deniz otobüsü içerisinde gerçekleştirildi.
 
 
 
 
ÇANAKKALE BOĞAZI’NIN İKİ YAKASINI BİRLEŞTİRECEK
 
Ulaştırma ve Altapı Bakanı Memet Cahit Turhan, kule kesonunun yakınında deniz otobüsünde kurulan kürsüye gelerek yaptığı konuşmasında, "Şehitler diyarı, bugünkü modern Türkiye’nin temellerinin atıldığı Çanakkale’ye yaptığımız dünyanın en uzun açıklıklı, 1915 Çanakkale Köprüsü’nün Asya yakası kesonunu batırma töreninde sizlerle olmaktan büyük memnuniyet duyuyorum. 104 yıl önce bu milletin hemen her ailesinden en az bir erkek evladı, bir yavrusu Çanakkale’yi savunmak, Çanakkale’nin şahsında Türkiye’yi düşman işgalinden korumak için bu topraklarda can verdi. Tek hedefimiz var, hilali yere düşürmemek için milletimizi, çağdaş uygarlık seviyesinin üstüne çıkmak. 1915 Çanakkale Köprüsü de işte bu yolda attığımız adımların en önemlilerinden biri. Çünkü stratejik önemi çok büyük. İstanbul Boğazı’nın iki katı uzunluğundaki Çanakkale Boğazı’nın iki yakasını birleştirecek" dedi.
 
 
'2023 HEDEFLERİMİZE ULAŞMADA BÜYÜK ÖNEME SAHİP'
Trakya ve Batı Anadolu Bölgesi'nde ekonomik anlamda büyük ivmelenmeye sebep olacağını söyleyen Bakan Turhan, "Feribotla 30 dakikada geçilen ancak bekleme süresiyle 1 saat süren Çanakkale Boğazı'ndan seyahat süresinin 4 dakikaya kadar da indirecek. Nüfus ve ekonomi bakımından Türkiye’nin en büyük kenti olan İstanbul’un ülkemizin tarım ve sanayi bölgelerine otoyolla bağlanması, İstanbul ve bağlantılı illerin değerini artıracak, önemli sosyo-ekonomik katkılar sağlayacak. Proje, ihalesi tamamlanan ve planlanan diğer otoyollar ile birlikte değerlendirildiğinde, özellikle Ege, İç Anadolu’nun batısı, Adana-Konya aksı ve Batı Akdeniz Bölgeleri ile Trakya/Avrupa arasındaki yük ve yolcu taşımacılığında, İstanbul Boğaz Geçişi’nden bile önemli bir alternatif olacak. Otoyolun Balıkesir civarında Gebze-İzmir Otoyoluna bağlanması ile İzmir, Aydın, Antalya gibi turizm merkezlerinin Avrupa ülkeleri ile arasındaki mesafe kısalacak ve turizm sektöründe gelişmeye önayak olacak. Özellikle dış ticaret ve turizm bakımından 2023 hedeflerimize ulaşmada büyük öneme sahip olacak." Şeklinde konuştu.
 
DÜNYANIN EN UZUNU OLACAK
 
Marmara ve Ege Bölgelerindeki limanlar, demiryolu ve hava ulaşım sistemlerinin karayolu ulaşım projeleri ile entegrasyonunu Çanakkale Köprüsü'nün sağlayacağını belirten Bakan Turhan, "Bir mühendis olarak şunu da belirtmekte fayda görüyorum ki; bu köprünün stratejik önemi olduğu gibi mühendislik açısından da büyük önemi bulunuyor. Tam tamına 2 bin 23 metrelik orta açıklığı ile dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü olacak. Toplam uzunluğu ise yan açıklıklar ve viyadükleri ile birlikte 4 bin 608 metreyi buluyor. Yüksekliği ise 3’üncü ayın 18’ini temsilen yaklaşık 318 metre olacak. Bu özellikleri ile dünyanın sayılı projelerinden birisi. Bununla birlikte dünyanın en yüksek mühendislik ve estetik tasarım örneklerinden birisi olacak. Ülkemiz için belirlediğimiz hedeflere ulaşabilmemiz açısından bu projenin daha erken bir zamanda bitmesi bizler için önemli. Bu noktada da yüklenici firma da bu projenin öneminin farkında olarak hızla çalışıyor. Avrupa ve Asya Keson’da Çelik Şaft montaj çalışmaları tamamlandı. Ayrıca Çelik Kule Blok İmalatları ve Ana Kablo İmalatları devam ediyor. Asya ve Avrupa Ankraj imalatları, Avrupa ve Asya Yaklaşım viyadüğünde kazı çalışmalarına da devam ediliyor. Asya Ankraj bölgesinde deniz tahkimat çalışmaları tamamlandı. Malkara Kavşağı ile Koru arasındaki kesimlerde toprak işleri ve sanat yapıları çalışmalarına da devam ediliyor. Avrupa Kule Keson Temelini bu ayın başında batırdık. Asya Kule Keson temelini ise şimdi sizlerin huzurunda yüzdürerek batırıyoruz.Yakın zamanda köprünün ayaklarının yükseldiğini de görmeye başlayacağız. 2022 yılı 18 Mart’ında da bu dev projeyi tamamlayarak hem, dünyanın en geniş orta açıklıklı boğazını Türkiye’ye kazandıracağız, hem de Çanakkale’nin siluetini tekrar şekillendirmiş olacağız. Hayırlı uğurlu olsun" şeklinde konuştu.
GELECEĞİMİZE KET VURMAK İSTEYENLERE DE BİR GÖZDAĞIDIR
Bakan Turhan,  "Ülkemizi onlarca yıl geriye götürmek isteyen; özgürlüğümüze, geleceğimize ket vurmak isteyenlere de bir gözdağıdır. Hükümetimizin; milleti için yatırım yapmaya, hizmet getirmeye, Türkiye’yi muasır medeniyetler seviyesinin de üzerine taşımak için hiçbir engel tanımayacağının; Türkiye’nin bölgenin lider ülkesi olacağının, en büyük göstergesidir. Bu vesileyle bu büyük projenin bu noktaya gelmesinde kuruluşumuza her türlü desteği sağlayan başta Sayın Cumhurbaşkanımız olmak üzere Hükümetimizin değerli üyelerine, Karayolları Genel Müdürlüğümüzün çalışanlarına ve yüklenici firmaya teşekkür ediyorum. Ülkemizin bu kıymetli prestij projesinin tamamlanarak bir an önce hizmete sunulması  temennisiyle hepinizi saygıyla selamlıyorum."dedi.
 
 
Konuşmanın ardından Bakan Turhan, telsiz ile kule kesonlarındaki görevlilere batırma işlemini başlatmaları için talimat verdi. Beraberindekiler ile birlikte butona basarak, kule kesonunun batırma işlemini başlattı. Bakan Turhan ve Yardımcısı İskurt'a köprünün yapımında kullanılan çeliğin ilk kesilmiş parçasından yapılmış plaket takdim edildi. Bakan Turhan'ın, anı defterini imzalamasıyla tören sona erdi. 
Nazif Cemhan Şen-DHA